Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. E.A. (Dinette) van Timmeren
Wanneer:11 maart 2019
Aanvang:16:15
Promotors:C.P. (Cees) van der Schans, prof. dr. H.M.J. van Schrojenstein Lantman-De Valk, prof. dr. A.A.J. (Annette) van der Putten
Copromotor:dr. A. (Aly) Waninge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Physical health in adults with severe or profound intellectual and
motor disabilities

Lichamelijke gezondheid bij volwassenen met (zeer) ernstige verstandelijke en motorische beperkingen

Lichamelijke gezondheidsproblemen komen veel voor bij mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en motorische beperkingen ((Z)EVMB). Deze gezondheidsproblemen kunnen ongemak en pijn veroorzaken en de kwaliteit van bestaan negatief beïnvloeden. Door vroege signalering en behandeling kunnen verergering en complicaties voorkomen worden, stelt van Timmeren.

Voor het signaleren van lichamelijke gezondheidsproblemen zijn mensen met (Z)EVMB afhankelijk van mensen in hun omgeving. Vaak is een verandering in hun gedrag de enige aanwijzing van de aanwezigheid van een gezondheidsprobleem. Het is daarom van belang dat bijvoorbeeld ouders en dagelijkse begeleiders op de hoogte zijn van veelvoorkomende lichamelijke gezondheidsproblemen. Tevens is het belangrijk dat er betrouwbare en valide meetmethoden gebruikt worden bij de signalering.

Kennis ten aanzien van hoe vaak lichamelijke gezondheidsproblemen voorkomen en de signalering hiervan bij volwassenen met (Z)EVMB kan dagelijkse begeleiders en andere professionals helpen om veelvoorkomende lichamelijke gezondheidsproblemen tijdig te signaleren. Van Timmeren heeft als algemeen doel om met haar proefschrift bij te dragen aan deze kennis. Ze laat zien dat volwassenen met (Z)EVMB veel en ernstige lichamelijke gezondheidsproblemen tegelijkertijd hebben. Er is echter een gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing van meetinstrumenten die in de huidige praktijk worden gebruikt voor het signaleren van lichamelijke gezondheidsproblemen bij volwassenen met (Z)EVMB. De resultaten van haar proefschrift kunnen een basis zijn voor het bepalen welke meetmethode voor het signaleren van lichamelijke gezondheidsproblemen ontwikkeld en/of geëvalueerd moet worden in verder onderzoek.

CV Dinette van Timmeren

Dinette van Timmeren (1964) is hogeschooldocent bij de Academie voor Verpleegkunde van de Hanzehogeschool in Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care & Nursing van de Hanzehogeschool in Groningen en onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Physical health in adults with severe or profound intellectual and motor disabilities.