Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards engineering a novel transplantation site for pancreatic islets

Promotie:A.M. (Sandra) Smink
Wanneer:17 oktober 2016
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. P. (Paul) de Vos
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards engineering a novel transplantation site for pancreatic
islets

Kunstmatige celtransplantatieplaats voor betere behandeling diabetes type 1

Sandra Smink ontwikkelde in haar promotieonderzoek samen met collega’s van het UMCG kunstmatige transplantieplaatsen voor transplantatie van eilandjes van Langerhans, groepjes insuline-makende cellen in de alvleesklier. De kunstmatige transplantatieplaats, die onder de huid geplaatst wordt, kan mogelijk helpen om de overleving van getransplanteerde eilandjescellen, een groot probleem bij een succesvolle behandeling van diabetes type 1, te verbeteren.

Een veelbelovende therapie voor diabetes type 1 is transplantatie van de eilandjes van Langerhans, de groepjes insuline-producerende cellen die bij deze ziekte door het eigen immuunsysteem worden aangevallen. Desondanks is het succes op lange termijn beperkt, onder andere door massale sterfte van getransplanteerde cellen in de lever. Ook verschillende andere plaatsen in het menselijk lichaam zijn onderzocht, maar er is nog geen plaats gevonden die aan alle voorwaarden voldoet voor succesvolle eilandjestransplantaties. Smink en haar collega’s ontwierpen daarom de kunstmatige transplantatieplaats.

De promovenda voerde haar onderzoek stapsgewijs uit. Eerst onderzocht ze de effecten van drie verschillende biomaterialen op de functionele overleving van de eilandjes. Slechts één biomateriaal (PDLLCL) bleek de functionele overleving van eilandjes van Langerhans te ondersteunen en een minimale weefselreactie te veroorzaken. Vervolgens plaatste ze gedurende 28 dagen ‘scaffolds’ (een soort mini-stellages) van dit polymeer onder de huid in verschillende diermodellen met diabetes om de ingroei van bloedvaten te bewerkstelligen. Na deze periode transplanteerde ze ratten-eilandjes in deze PDCLLCL scaffolds. Deze bleken de overleving en functie van de eilandjes te ondersteunen en daarmee voor normale glucosewaardes in het bloed te zorgen. Verdere ontwikkeling van zulke kunstmatige transplantatieplaatsen kan bijdragen aan betere langetermijneffecten van eilandjes van Langerhans-transplantatie als behandeling van diabetes type 1.

Sandra Smink (1989) behaalde haar mastertitel Medische Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek binnen de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, en maakte deel uit van onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd betaald door Diabetes Cell Therapy Initiative, FES 2009 programma (een samenwerkingsverband van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Diabetes Fonds), Juvenile Diabetes Research Foundation en de Jan Kornelis de Cock Stichting. Smink blijft als onderzoeker werkzaam in het UMCG.