Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Aspect and temporal relations

Experimental Studies on Spanish as a Native and a Second Language
Promotie:L. PalumboWanneer:04 december 2025 Aanvang:09:00Promotors:prof. dr. M.J. Arche, dr. A.M.H. van Hout, prof. dr. J. Hoeksema, prof. dr. A.P. Baker KukonaWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Letteren
Aspect and temporal relations

De rol van Grammaticaal Aspect in het Spaans

Luigi Palumbo heeft voor zijn promotie onderzocht hoe moedertaalsprekers en tweede taalsprekers (L2) van het Spaans temporele relaties (de volgorde van toestanden en gebeurtenissen in de tijd) interpreteren zoals beschreven in een zin. De focus ligt in zijn onderzoek op Grammaticaal Aspect, dat aangeeft of situaties zijn beëindigd (perfectieve aspectvormen) of nog gaande zijn (imperfectieve aspectvormen). In een complexe zin met een hoofdzin en een bijzin, zoals ‘Maria zei dat Jan ziek was’, kan Jans ziekte worden opgevat als gelijktijdig met of voorafgaand aan Maria’s verslag. Palumbo’s onderzoek toont aan dat Grammaticaal Aspect een bepalende rol speelt bij het vaststellen van temporele relaties in dit soort zinnen. Imperfectief aspect maakt gelijktijdigheid mogelijk, terwijl perfectief aspect dit blokkeert, ongeacht of het werkwoord in de bijzin een toestand of een gebeurtenis beschrijft..

Voor L2-leerders blijkt uit de bevindingen dat Aspect bijzonder moeilijk te beheersen is wanneer het Spaans één enkele vorm gebruikt om meerdere aspectbetekenissen uit te drukken. Zelfs gevorderde leerders waren niet in staat om hun kennis van Aspect uit te breiden van eenvoudige naar complexe zinnen, wat wijst op een onvolledige verwerving. Op theoretisch niveau ondersteunen deze bevindingen generatieve modellen van L2-verwerving, waarbij het effect van transfer vanuit de moedertaal wordt benadrukt. Methodologisch introduceert het onderzoek nieuwe benaderingen voor het meten van temporele interpretatie. Pedagogisch gezien laat het zien dat het nodig is om expliciet te onderwijzen hoe Aspect functioneert in zowel eenvoudige als complexe zinnen, vooral wanneer de moedertaal en de doeltaal van elkaar verschillen in de uitdrukking van Aspect.

View this page in: English