Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. J. (Jutamanee) Poonsiri
Wanneer:02 december 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. J.H.B. (Jan) Geertzen, prof. dr. P.U. (Pieter) Dijkstra, prof. dr. R. (Rienk) Dekker
Copromotor:dr. J.M. (Juha) Hijmans
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Exploring cycling and sports in people with a lower limb
amputation: prosthetic aspects

Onderzoek naar fietsen en sporten bij mensen met een beenamputatie

Amputatie van een been beïnvloedt de deelname aan lichamelijke activiteiten, inclusief fietsen. Poonsiri onderzocht in Thailand en Nederland fietsparticipatie van mensen met een beenamputatie en factoren die fietsen voorspellen, met name in relatie tot het gebruik van prothesen.

Sociaaleconomische, persoonlijke en omgevingsfactoren, waaronder type prothese en de type fiets, kunnen het fietsgedrag beïnvloeden. Een prothesevoet met meer enkelbewegingen verhoogt bijvoorbeeld de kans op fietsen. Verder bleek dat mensen met een hoger functioneel niveau meer fietsten dan mensen met een lager functioneel niveau. Bovendien is de kans groter dat mensen fietsen als ze meer faciliterende factoren ervaren.

Ook kwam naar voren dat atleten met een beenamputatie tevreden waren met de sportprothesevoet. De sportprestatie was de bepalende factor voor de tevredenheid met de verstrekte prothesevoet. Daarom is het voor mensen met een beenamputatie belangrijk om een prothese(voet) en training te krijgen, passend bij hun gewenste deelname aan activiteiten. Betrokken professionals moeten evalueren hoe het aantal faciliterende factoren kan worden verhoogd en hoe de belemmeringen kunnen worden verminderd om fietsen te promoten voor gezondheidsvoordelen en participatie van alle mensen in de samenleving.

CV Jutamanee Poonsiri Jutamanee Poonsiri (1984) studeerde Sciences in Prosthetics and Orthotics en vervolgens Biomedical Engineering aan de Mahidol University in Bangkok, Thailand. Sinds 2007 is zij docent aan de Sirindhorn School of Prosthetics and Orthotics van het Siriraj Hospital en de Mahidol University in Bangkok, Thailand. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Exploring cycling and sports in people with a lower limb amputation: prosthetic aspects.