Investigating the relationships between creativity and corporate social (ir)responsibility: empirical studies of U.S. firms
Promotie: | Mw. H. (He) Li |
Wanneer: | 13 juli 2023 |
Aanvang: | 09:00 |
Promotor: | prof. dr. J. Surroca |
Copromotors: | dr. H.C. Bruns, P.J. (Philip) Steinberg, Dr |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Onderzoek naar de relaties tussen creativiteit en sociale (on)verantwoordelijkheid van bedrijven
Het is erg belangrijk voor zowel onderzoekers als managers om te begrijpen hoe de prestaties van een bedrijf op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) samenhangen met creativiteit op de werkvloer. ESG-prestaties laten zien of een bedrijf maatschappelijk verantwoord bezig is (MVO) of juist niet (CSiR), en dit speelt een belangrijke rol in de groei van bedrijven.
Creativiteit en innovatie op de werkplek zijn in het huidige concurrentielandschap steeds belangrijker voor het verbeteren van de bedrijfsprestaties, het behalen van succes en het waarborgen van het voortbestaan op lange termijn. Hoewel ESG is erkend als aanjager van innovatie, blijft het specifieke verband tussen ESG en creativiteit, die als voorwaarde dient voor innovatie, onduidelijk.
He Li probeert met haar onderzoek deze onderzoeksleemte te vullen en ons begrip van de relatie tussen ESG en creativiteit te verbeteren. Om dit doel te bereiken voerde zij drie empirische projecten uit die onderzoeken hoe ESG en creativiteit elkaar beïnvloeden. Hoofdstuk 2 richt zich op het onderzoeken van de invloed van werknemer-gerelateerd CSR en niet-werknemer-gerelateerd CSR op organisatiecreativiteit. Hoofdstuk 3 gaat in op de schaduwzijde van CEO-creativiteit en onderzoekt hoe en onder welke omstandigheden CEO-creativiteit van invloed is op de waarschijnlijkheid dat bedrijven CSiR-activiteiten ontplooien. Tot slot onderzoekt hoofdstuk 4 hoe bedrijven reageren op wangedrag door na te gaan of ze een minder creatieve CEO-opvolger selecteren om de voormalige CEO te vervangen als een manier om met het wangedrag om te gaan. Al met al biedt dit proefschrift waardevolle nieuwe inzichten in de ingewikkelde relatie tussen ESG en creativiteit en draagt het bij tot een beter begrip van deze relatie.