Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Thriving in times of technological change

How tasks, skills and meaning shape careers in the 21st century labour market
Promotie:F.D. (Femke) Cnossen, PhDWanneer:10 maart 2022 Aanvang:14:30Promotors:prof. dr. R.C. (Robert) Inklaar, S. (Steven) BrakmanCopromotor:M.V. (Milena) Nikolova, ProfWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Economie en Bedrijfskunde
Thriving in times of technological change

Mensen met niet-routinematige taken succesvoller op arbeidsmarkt: hoger loon, sterkere loongroei en meer baanzekerheid

Technologie verandert de manier waarop wij werken. Computers en andere technologieën kunnen steeds meer taken overnemen en dat heeft consequenties voor onze carrières. Femke Cnossen toont aan dat werknemers met relatief meer niet-routinematige taken succesvoller zijn op de arbeidsmarkt: ze hebben een hoger loon, sterkere loongroei en meer baanzekerheid. Zij concludeert ook dat mbo-studenten die relatief veel technische vaardigheden leren in hun opleiding een hoger startsalaris hebben.

De taken die we uitvoeren in ons werk veranderen, bijvoorbeeld omdat we meer met technologie moeten werken. Mensen die mee kunnen komen, kunnen hiervan profiteren – maar er zijn er ook genoeg die niet de juiste vaardigheden hebben om een rol van betekenis te kunnen spelen. De drie artikelen uit dit proefschrift hebben alle te maken met het welbevinden van werknemers in een arbeidsmarkt die gekarakteriseerd wordt door continue technologische verandering. Wat is het verschil tussen de loopbanen van mensen op basis van de taken die zij uitvoeren op werk? Welke vaardigheden moeten we de huidige generatie studenten leren zodat zij een goede start hebben op de arbeidsmarkt? En zouden economen juist in deze tijd dan ook niet wat meer oog moeten hebben voor de betekenis die werk heeft in ons leven?

Door nieuwe databronnen aan te boren en disciplines te combineren, poogt Cnossen deze vragen te beantwoorden op een fijnmaziger niveau dan voorheen. Zij laat zien dat mensen met relatief veel niet-routinematige taken succesvollere loopbanen hebben, in termen van loon en baanzekerheid. Een tweede bevinding is dat mbo-studenten die meer technische vaardigheden aangeboden krijgen in hun opleiding een hoger startloon hebben. Als laatste laat zij zien dat inzichten uit de psychologie kunnen helpen om te begrijpen waarom mensen werken – en waarom economen dat interessant zouden moeten vinden, vooral als technologie meer taken zal gaan overnemen.

View this page in: English