Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. D.E.M.C. (Danielle) Jansen, dr. K.E. Evenboer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Elements that determine the effectiveness of interventions for
families with multiple problems

Stop met het ontwikkelen van nieuwe interventies en versterk bestaande interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Het proefschrift van Visscher gaat over de inhoud en structuur van acht interventies die effectief lijken voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP): uit welke elementen bestaan deze interventies en welke elementen helpen GMCP vooral? Het blijkt dat de interventies qua inhoud weinig verschillen en even effectief zijn. Veel elementen, zoals het ouders aanleren van opvoedvaardigheden, komen in alle interventies aan de orde, maar er zijn ook elementen die slechts in enkele interventies naar voren komen of in de praktijk nauwelijks worden toegepast. Ouders en jongeren geven aan dat zij juist deze elementen, zoals het activeren van het sociaal netwerk of aandacht voor de onderliggende oorzaak van gedrag, helpend vinden. Verder zijn de acht interventies vooral gericht op de ouder, terwijl zowel jongeren als ouders willen dat ook kinderen en jongeren bij de interventie worden betrokken. Jongeren en ouders vinden het verder belangrijk dat de school en andere hulpverleners betrokken worden bij de hulp en dat er meer mogelijkheden zijn voor nazorg. Het proefschrift laat ook het belang zien van het kader waarbinnen de interventie wordt uitgevoerd. Regelmatige intervisie tussen hulpverleners en regelmatig telefonisch contact met het gezin bleken de zorg effectiever te maken. Hierin onderscheiden interventies zich wel, want lang niet alle interventies hebben deze elementen.Visscher beveelt aan om geen nieuwe interventies voor GMCP te ontwikkelen, maar de waardevolle inhoud van bestaande interventies te versterken. Hierbij is het meenemen van de stem van de gezinnen essentieel om beter te kunnen aansluiten bij hun wensen en behoeften.

CV Loraine Visscher

Loraine Visscher (1992) studeerde Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Daarna was zij werkzaam als onderzoeker bij PIONN. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam zijn als Universitair Docent bij de Rijksuniversiteit Groningen, sectie Orthopedagogiek: Gedrag, Opvoeding en Kinderrechten. De titel van haar proefschrift luidt: Elements that determine the effectiveness of interventions for families with multiple problems: Towards more tailored care.