Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Standardization in fetal growth restriction

Consensus over definiëring van foetale groeirestrictie

Om ziektes te onderzoeken, data te analyseren en studiecohorten te vergelijken, is het van belang dat artsen het eens zijn over de basisprincipes. Zo is het bijvoorbeeld handig als iedereen dezelfde definitie van de ziekte hanteert. Bij foetale groeirestrictie, een veelvoorkomende en ernstige ziekte waarbij de foetus onvoldoende groeit op basis van slechte placentafunctie, ontbreekt deze overeenstemming en is er onder andere een grote diversiteit aan definities. In dit proefschrift probeert Beune daarom consensus te bereiken en uniforme definities te ontwikkelen voor foetale groeirestrictie.

Om consensus te bereiken maakte Beune gebruik van een zogenoemde Delphi procedure. Dit is een systematisch en interactief communicatieproces waarbij een panel van experts een overeenstemming probeert te vinden. Onder leiding van Beune wist het panel uiteindelijk definities te ontwikkelen voor foetale groeirestrictie in eenlingzwangerschap, tweelingzwangerschap, doodgeborene en pasgeborene. Met deze definities hoopt Beune dat er in de toekomst betere behandelingen voor foetale groeirestrictie ontwikkeld kunnen worden.

Curriculum Vitae

Irene Beune (1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als AIOS obstetrie en gynaecologie bij het St Antoniusziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “Standardization in fetal growth restriction: Progression by consensus.”