Effects of task difficulty and old age on motor learning and its neural mechanisms
Promotie: | Mw. J.M. (Margot) Bootsma |
Wanneer: | 18 oktober 2021 |
Aanvang: | 11:00 |
Promotor: | prof. dr. T. (Tibor) Hortobagyi |
Copromotor: | dr. S.R. (Simone) Caljouw |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Medische Wetenschappen / UMCG |

Effect van leeftijd en moeilijkheid op aanleren van motorische taken
Als je een nieuwe motorische vaardigheid wil leren, bijvoorbeeld tijdens een revalidatie of voor een sport, kun je volgens de optimal challenge point theorie het beste oefenen met een taak die niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk is. Hoe moeilijk dit precies is, kan van persoon tot persoon verschillen. Als we ouder worden kunnen we taken soms sneller als moeilijk ervaren, maar het precieze effect van veroudering op het motorisch leerproces is nog niet bekend. Daarom onderzocht Bootsma in dit proefschrift hoe de moeilijkheid van een taak en veroudering het motorisch leren kunnen beïnvloeden.
Uit het onderzoek van Bootsma bleek dat zowel de moeilijkheid van een taak als veroudering invloed kan hebben op de strategie waarmee iemand een motorische taak aanleert. Bij zowel jongeren als ouderen was er een verandering te zien in de hersenactivatie na het aanleren van de taak. Deze verandering is nodig voor het opslaan van de vaardigheid in het lange termijn geheugen, maar bij ouderen ontbrak de verandering in hersenactivatie bij de moeilijkste taak. Zij waren dan ook niet goed in staat om deze vaardigheid op te slaan in het lange termijn geheugen. Deze resultaten laten volgens Bootsma zien dat het belangrijk is om rekening te houden met zowel de leeftijd als de moeilijkheid van de taken tijdens het opstellen van motorische trainingsprogramma’s.
Curriculum Vitae
Margot Bootsma (1994) studeerde bewegingswetenschappen en klinische neuropsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als neuropsycholoog bij SEIN en kenniscoördinator bij Nieuw Unicum. De titel van haar proefschrift luidt: “Effects of task difficulty and old age on motor learning and its neural mechanisms”.