Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. L. (Lucia) Bosáková
Wanneer:07 juli 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld, prof. A. (Andrea) Madarasová Gecková, PhD
Copromotor:J.P. (Jitse) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Breaking the cycle of poverty

Risicofactoren voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen en mogelijke aanpak voor verbetering

Veel mensen in Europa zitten nog steeds vast in een armoedecyclus die van generatie op generatie overgaat. Hierdoor zie je in veel landen een grote ongelijkheid in gezondheid, een groot probleem dat blijft bestaan ondanks inspanningen om de ongelijkheid te bestrijden. In dit proefschrift onderzocht Bosáková de belangrijkste risicofactoren voor deze sociaaleconomische gezondheidsverschillen en de manieren om de ongelijkheid met behulp van onderwijs en werkgelegenheid tegen te gaan.

Voor haar onderzoek maakt Bosáková gebruik van gegevens uit Slowakije. Hier vond ze dat onderwijs een sleutelrol speelt in het doorbreken van de cyclus, en dat schooltevredenheid hierbij belangrijk is. Met name jongens, kinderen uit arme gezinnen en kinderen met leermoeilijkheden of verstoorde sociale contacten verdienen extra aandacht, omdat zij hun onderwijstraject niet altijd afmaken. Bosáková laat zien dat er ruimte is voor versterking van sociaal beleid gericht op kansarme gezinnen en gemeenschappen, en dat een participatieve benadering hierbij een goede aanpak is. Tot slot laat haar onderzoek zien dat het ook belangrijk is om kansarme werknemers beter inzetbaar te maken en kansen te bieden om te werken.

Curriculum Vitae

Lucia Bosáková (1983) studeerde Economie en Management aan de University of Economics in Bratislava, Slowakije. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als senior onderzoeker bij de medische faculteit van de Pavol Jozef Safarik University in Košice, Slowakije. De titel van haar proefschrift luidt: “Breaking the cycle of poverty: routes to counteract intergenerational transmission of socioeconomic health differences”.