Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Imaging of infections: switch on the light

Ontwikkeling en evaluatie van nieuwe tracers voor optische moleculaire fluorescentiebeeldvorming

Ondanks grote vooruitgang in de geneeskunde en patiëntenzorg blijven infecties een serieuze bedreiging voor de gezondheid van de mens. Dit wordt nog verergerd door de snelle toename van antimicrobiële resistentie, die een uitdaging vormt voor de effectieve behandeling van infectieziektes. De huidige diagnostische instrumenten om infecties te detecteren, zoals moleculaire en kweektechnieken, kosten veel tijd en vereisen het verzamelen van klinische monsters, wat niet altijd goed mogelijk is. Bovendien is er grote behoefte aan verbetering van de diagnose en behandeling van infecties in een vroeg stadium. Beeldvormingstechnieken vormen daarom een aantrekkelijk alternatief om infecties te diagnosticeren.

Traditionele beeldvormingstechnieken, zoals radiografie, zijn echter niet specifiek en niet in staat om infecties te onderscheiden van steriele ontstekingen. Om dit specifieke probleem op te lossen, is gerichte moleculaire beeldvorming, gebaseerd op het gebruik van specifieke tracers, in opkomst. Deze benadering maakt specifieke, niet-invasieve en ‘real-time’ visualisatie van ziekteverwekkers op de plaats van infectie mogelijk. Lopez Alvarez had als doel van haar promotieonderzoek om nieuwe fluorescente tracers voor gerichte en vroegtijdige beeldvorming van infecties te ontwikkelen en te vergelijken. Om deze doelstellingen te bereiken, werden experimenten met nieuwe fluorescente tracers uitgevoerd door middel van analyses die de klinische situatie zo nauwkeurig mogelijk nabootsen, waaronder artroscopie en bronchoscopie.

De resultaten laten zien dat gerichte fluorescentiebeeldvorming goede mogelijkheden biedt voor de vroege detectie van zowel bacteriële als schimmelinfecties. Bovendien kan geconcludeerd worden dat deze beeldvormingstechniek mogelijkheden biedt om de tijd tussen diagnose en behandeling te versnellen, hetgeen cruciaal is voor succesvol infectiebeheer.

CV Marina López Álvarez Marina López Álvarez (1990) behaalde haar bacherlor in de Biologie en haar master in de Biotechnologie van Voedingsmiddelen aan de Universiteit van Oviedo, Spanje. Daarna was zij werkzaam als onderzoeker aan het onderzoekscentrum Center for Biological Research (CIB) van de ‘Spanish National Research Council’ (CSIC) in Madrid, Spanje. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Imaging of infections: switch on the light. Development and evaluation of novel tracers for optical molecular fluorescence imaging.