Over ons Actueel Evenementen Promoties

The nature and evolution of humoral immune responses to influenza virus

Promotie:Mw. F. (Federica) Sicca
Wanneer:17 november 2021
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. A.L.W. (Anke) Huckriede, prof. dr. E. (Eelko) Hak
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The nature and evolution of humoral immune responses to influenza
virus

De aard en evolutie van humorale immuunresponsen op het influenzavirus

Influenza (griep) is een infectieuze luchtwegaandoening die wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Mensen kunnen worden geïnfecteerd door influenza A- en influenza B-virussen; Influenza C- en Influenza D-virussen bestaan ook, maar deze zijn niet klinisch relevant voor de menselijke populatie. Symptomen die gepaard gaan met een infectie met het influenzavirus worden gekenmerkt door een zeer plotseling begin en omvatten; een loopneus, hoesten, koorts, keelpijn, spierpijn en vermoeidheid. Influenza-epidemieën en pandemieën waren en zullen een groot probleem voor de volksgezondheid zijn. Iedereen krijgt in de loop van zijn leven meerdere infecties met het griepvirus te maken. Deze infecties bieden echter onvoldoende immuniteit tegen nieuwe infecties, aangezien het virus voortdurend verandert. Hoe opeenvolgende infecties ons repertoire van influenzavirus-specifieke antilichamen vormen en hoe dit de reactie op een nieuw aangetroffen virusstam beïnvloedt, is slecht begrepen.

In haar proefschrift heeft Sicca bloedmonsters gebruikt van jonge, volwassen en oudere individuen uit het Lifelines-cohort om de antilichaamresponses te bestuderen op 5 influenzavirusstammen die tussen 1934 en 2009 circuleerden. Ze zag dat zeer krachtige, maar zeer virusstam-specifieke antilichamen het hoogst waren tegen een virusstam die vroeg in het leven voor alle leeftijdsgroepen wordt aangetroffen. Toch waren andere antilichamen, minder krachtig maar ook minder specifiek voor een bepaalde virusstam, het hoogst tegen recentelijk aangetroffen stammen. Sicca kon aantonen dat deze laatste antilichamen, die tot nu toe vaak over het hoofd werden gezien, gedeeltelijke bescherming zouden kunnen bieden tegen infectie met een nieuwe virusstam.

Haar waarnemingen impliceren dat griepvaccins moeten worden ontworpen om breed reactieve antilichamen te induceren, zelfs als ze matig krachtig zijn, om te beschermen tegen nieuw opkomende griepvirusstammen.

CV Federica Sicca Federica Sicca (1992) studeerde Moleculaire Wetenschappen aan de afdeling Moleculaire Biotechnologie en Gezondheidswetenschappen aan de universiteit van Turijn. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Mcriobiologie & Infectiepreventie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is zij werkzaam in Assen bij ICON. De titel van haar proefschrift luidt: The nature and evolution of humoral immune responses to influenza virus.