Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Keeping track of emotions

Invloed van audiovisuele integratie op emotieherkenning bij ouderen

Om emoties bij andere mensen te herkennen gebruiken wij zowel de visuele als de auditieve signalen die mensen afgeven, dit noemen we audiovisuele integratie. Voor iemand met zintuigelijke beperkingen is het waarschijnlijk lastiger om emoties te herkennen, maar hoe groot deze invloed precies is weten we niet. Met name oudere mensen hebben vaak last van zintuigelijk beperkingen, en daarom onderzocht De Boer in dit proefschrift de invloed van deze beperkingen op de interacties van ouderen.

Uit het onderzoek bleek dat de integratie van de auditieve en visuele signalen intact blijft als we ouder worden. Wel zorgt ouderdom ervoor dat de emotieherkenning achteruit gaat. Ouderen met een verminderd gehoor kunnen dit volgens De Boer compenseren door meer visuele signalen te gebruiken, maar andersom gaat dit niet. Ook vond ze dat ouderen hun kijkstrategieën op een andere, wellicht minder efficiënte, manier aanpassen dan jongeren. Deze resultaten duiden er volgens De Boer op dat het belangrijk is om niet alleen de nauwkeurigheid van emotieherkenning te gebruiken om audiovisuele integratie te begrijpen. Oogbewegingen en de weging van de visuele en auditieve signalen veranderen voornamelijk aan de hand van de aangeboden informatie. De weging bleek niet echt te veranderen met leeftijd, oogbewegingen wel.

Curriculum Vitae

Minke de Boer (1992) studeerde Gedragswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Keel-, Neus- en Oorgeneeskunde van het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Keeping track of emotions: Audiovisual integration for emotion recognition and compensation for sensory degradations captured by perceptual strategies”.