Over ons Actueel Evenementen Promoties

Macrophage-matrix interactions: orchestrating the fibrotic response?

Promotie:G.F. Vasse, PhD
Wanneer:07 juni 2021
Aanvang:12:45
Promotors:dr. P. (Patrick) van Rijn, prof. dr. B.N. (Barbro) Melgert
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Macrophage-matrix interactions: orchestrating the fibrotic
response?

Macrofaag-bindweefselinteracties: een belangrijke rol in fibrose?

Hoewel jaren onderzoek het begrip van idiopathische longfibrose (IPF) heeft vergroot, heeft de verbeterde kennis van risicofactoren en mechanismen nog niet geresulteerd in effectieve behandelingen om deze ziekte onder controle te houden of te genezen. In de longen van patiënten met IPF leidt een verstoorde wondgenezing tot bindweefsel met afwijkende biochemische en biofysische eigenschappen. Als belangrijke regulatoren van de wondgenezing zouden macrofagen fibrose moeten kunnen voorkomen of oplossen, door de productie en afbraak van bindweefselonderdelen te reguleren. De impact van directe interacties tussen (fibrotisch) bindweefsel en macrofagen op het vermogen van de macrofagen om de wondgenezingsreactie te reguleren is nog onduidelijk en daarom de focus van het proefschrift van Vasse.

Een op collageen gebaseerd in vitro model voor bindweefsel werd ontwikkeld om de respons van alveolaire macrofagen op bindweefsel met variërende morfologie en stijfheid te onderzoeken. De collageenmorfologie bleek invloed te hebben op de vorm, het gedrag en de merkerexpressie van de macrofagen. Om het in vitro effect van verschillende collageenmorfologieën te verbinden met de patiënt, werd de hoeveelheid collageen met een afwijkende structuur gevisualiseerd in longweefsel van patiënten met IPF en controlepatiënten. Bij patiënten met IPF werd meer structureel afwijkend collageen gevonden, wat suggereert dat er uitgebreide herstructurering van het collageen plaatsvindt. Om het functioneren van macrofagen beter te begrijpen, werden deze bovendien bestudeerd met een optische pincet om de activering van een enkele macrofaag na een bepaalde stimulus te kunnen volgen.

Op basis van de huidige literatuur en dit proefschrift staat het vast dat macrofagen veranderingen in hun micro-omgeving kunnen waarnemen en vervolgens hun gedrag kunnen veranderen. Desalniettemin is een beter begrip van fibrose-gerelateerde bindweefselveranderingen en macrofaaggedrag nodig om de exacte rol van macrofaag-bindweefselinteracties tijdens fibrose te verduidelijken.

CV Gwenda Vasse

Gwenda Vasse (1993) studeerde Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Haar promotieonderzoek vond plaats op de afdeling Biomaterialen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en op de afdeling Moleculaire Farmacologie van de RUG. De titel van haar proefschrift luidt: Macrophage-matrix interactions: orchestrating the fibrotic response?