Over ons Actueel Evenementen Promoties

Development and application of protein-based probes for correlative microscopy

Promotie:Mw. M.A. (Marit) de Beer
Wanneer:28 april 2021
Aanvang:16:15
Promotors:dr. B.N.G. (Ben) Giepmans, prof. dr. S.C.D. (Sven) van Ijzendoorn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Development and application of protein-based probes for correlative
microscopy

Ontwikkeling van FLIPPER-body probe om eiwitten in beeld te brengen

Het menselijk lichaam bestaat uit verschillende bouwstenen, zoals eiwitten, die allemaal op hun eigen specifieke manier zijn georganiseerd binnen onze cellen en weefsels. Als eiwitten van plek veranderen of muteren kan dit ervoor zorgen dat ziektes ontwikkelen, en daarom is het belangrijk dat we eiwitten goed in kaart kunnen brengen. Dit kan door ze te voorzien van labels, ook wel probes genoemd, die ervoor zorgen dat de eiwitten zichtbaar worden met licht- of elektronenmicroscopie. Een nieuwe techniek genaamd gecorreleerde licht- en elektronenmicroscopie (CLEM) combineert zelfs deze beide technieken en kan zo in theorie een nog beter beeld van de eiwitten geven. In dit proefschrift onderzocht De Beer nieuwe probes die de toepassing van CLEM mogelijk kunnen maken.

Voor haar onderzoek maakte De Beer gebruik van zogenaamde nanobodies, een soort minuscule antilichamen, en hiermee ontwikkelde ze een nieuwe probe die ze FLIPPER-body noemt. Deze probe bleek een goed signaal te geven bij verschillende vormen van microscopie, waaronder CLEM. Omdat deze probe opgebouwd is uit eiwitten kan hij makkelijk worden aangepast aan de wensen van de onderzoekers.

Om de probe verder te testen labelde De Beer eiwitten die een rol spelen in de interactie tussen extracellulaire membraanblaasjes en het cytoplasma, en zo vond ze dat deze blaasjes hun inhoud kunnen vrijgeven aan het cytoplasma. Dit is volgens de promovendus een goed bewijs dat deze nieuwe probe een bijdrage kan leveren aan het begrijpen van de bouwstenen van het menselijk lichaam.

Curriculum Vitae

Marit de Beer (1991) studeerde Medical Biology aan de Radboud Universiteit. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Biomedical Sciences of Cells and Systems van het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het RadboudUMC. De titel van haar proefschrift luidt: “Development and application of protein-based probes for correlative microscopy.”