Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. M. (Hilde) Jalving
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Imaging and biomarkers to aid in treatment decisions in melanoma
and rectal cancer

Beeldvorming en biomarkers bij behandelbeslissingen bij melanoom en rectum carcinoom

Nieuwe vormen van systeemtherapie, zoals immunotherapie, hebben tot een grote verbetering van de prognose van sommige meest dodelijke vormen van kanker geleid. Een groot deel van de patiënten heeft echter nog geen baat bij behandeling. Biomarkers kunnen helpen bij het nemen van behandelbeslissingen om de behandeluitkomst te optimaliseren terwijl de nadelige effecten hiervan worden beperkt. In zijn proefschrift onderzocht Bisschop verscheidene biomarkers in melanoom en rectum carcinoom. Een systematische review liet zien dat 18F-FDG PET/CT het beste beeldvormend onderzoek is voor het opsporen van melanoom metastasen.

Voor de herbeoordeling van patiënten met een lokaal gevorderd rectum carcinoom na afronden van preoperatieve chemoradiotherapie, lijkt een CT-scan van borst en buik van toegevoegde waarde voor het opsporen van metastasen op afstand. Voor patiënten met een snel progressief melanoom is er behoefte aan een sneltest voor BRAF-mutatie diagnostiek. De Idylla (PCR) test blijkt hiervoor de meest gunstige eigenschappen te hebben. Serum S100B en het optreden van bijwerkingen werden onderzocht als biomarkers voor behandeluitkomst tijdens behandeling met immunotherapie in melanomen. Hierbij bleek het optreden van hooggradige (graad 3 of 4) bijwerkingen op pembrolizumab een goede voorspeller voor behandelrespons, progressievrije en algemene overleving. Echter waren vroege veranderingen in serum S100B (week 6) niet in staat om een langdurige respons op immunotherapie te voorspellen.

Ten slotte laat het onderzoek van Bisschop zien dat langdurige overleving kan worden bereikt in patiënten met een naar de darm gemetastaseerd melanoom of met een primair gemetastaseerd rectum carcinoom. Belangrijk hierbij is het multidisciplinair overleg en de juiste inzet van biomarkers.

CV Kees Bisschop Kees Bisschop (1989) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij werkzaam als arts-onderzoeker bij de afdeling Medische Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats op dezelfde afdeling. De titel van zijn proefschrift luidt: Imaging and biomarkers to aid in treatment decisions in melanoma and rectal cancer.