Over ons Actueel Evenementen Promoties

Exploring content-based language teaching practices to stimulate language use in grades 7 and 8 of Frisian trilingual primary education

Promotie:Dhr. E. (Eabele) Tjepkema
Wanneer:30 augustus 2021
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. C.L.J. de Bot
Copromotors:dr. J. Berenst, dr. E.L. Klinkenberg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Exploring content-based language teaching practices to stimulate
language use in grades 7 and 8 of Frisian trilingual primary
education

Beter beeld van didactisch handelen op Friese drietalige basisschool

Eabele Tjepkema beschrijft in zijn proefschrift het didactisch handelen in de Friese drietalige basisschool (groepen 7 en 8) waarin het gebruik van Nederlands, Fries en Engels wordt gestimuleerd. Hij heeft in een periode van twee jaar dat didactisch handelen van leraren bestudeerd en de relatie tussen dat didactisch handelen en de taalontwikkeling van leerlingen getoetst.

Naast verschillen tussen leraren en tussen metingen ontdekte Tjepkema ook verschillen tussen de drie doeltaallessen. Een van zijn conclusies is dat het gebruik van het hele taalrepertoire van de leerlingen positief kan zijn voor de taalontwikkeling. Het blijkt dat een sterkere ontwikkeling van woordenschat als het begrijpend lezen Nederlands positief samenhangt met het gebruik van het Nederlands en waarbij in leerling-leerling interactie ook het Fries wordt gebruikt. De ontwikkeling van de woordenschat Fries hangt samen met het uitsluitend gebruik van het Fries door zowel leraren als leerlingen. De ontwikkeling van het begrijpend lezen Fries hangt samen met het gebruik van het Nederlands naast dat van het Fries voor de interactie tussen leraar en leerlingen, de interactie tussen leerlingen onderling.

De Friese woordenschatontwikkeling is gerelateerd aan meer aandacht voor betekenisvol leren en aan frequentere toepassing van werkvormen die taalgebruik stimuleren. Het is aannemelijk dat de Nederlandse woordenschatontwikkeling samenhangt met het stimuleren van de leerlingbijdragen in klassengesprekken. Tjepkema heeft geen relaties gevonden tussen het didactisch handelen van leraren en de taalontwikkeling in het Engels. Vermoedelijk is de taalontwikkeling in het Engels vooral gerelateerd aan het gebruik van het Engels via media thuis.