Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pediatric differentiated thyroid carcinoma

Diagnosis, outcome and late effects of treatment
Promotie:Mw. M.S. (Mariëlle) Klein Hesselink
Wanneer:02 december 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. T.P. Links, prof. dr. W.J.E. Tissing
Copromotor:dr. G. Bocca
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pediatric differentiated thyroid carcinoma

Diagnose, uitkomst en late effecten van behandeling schildklierkanker op de kinderleeftijd

Schildklierkanker (gedifferentieerd schildkliercarcinoom) op de kinderleeftijd is zeldzaam. Deze vorm van schildklierkanker is meestal niet agressief, waardoor de overlevingskans van kinderen met schildklierkanker goed is. Doordat de meeste kinderen met schildklierkanker hun ziekte overleven, is het belangrijk dat ze gezond oud kunnen worden. Klein Hesselink en Nies hebben in hun proefschriften de langetermijneffecten van de behandeling onderzocht. Langetermijneffecten zijn nadelige gevolgen van een ziekte of de behandeling ervan.

Uit hun onderzoek bleek dat geen van de 170 patiënten met de diagnose schildklierkanker op de kinderleeftijd na een periode van 14 jaar overleden was aan hun schildklierkanker. Uit medische dossiers van 105 deelnemers bleek dat er bij één op de drie patiënten een complicatie van de schildklieroperatie was opgetreden, met blijvende schade. Deze schildklieroperatie is onderdeel van de standaardbehandeling.

De langetermijneffecten die werden onderzocht waren het welzijn van de patiënten (kwaliteit van leven), psychosociale ontwikkeling, de functie van het hart, de functie van de speekselklieren en mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid. Bijna de helft van de kinderen met schildklierkanker, die daarvoor na de schildklieroperatie behandeld werden met radioactief jodium, heeft speekselklierschade opgelopen. Een bepaalde vorm van hartfalen werd gevonden bij een aanzienlijk deel van de patiënten. Over het geheel genomen waren andere onderzochte langetermijneffecten beperkt.

CV Mariëlle Klein Hesselink Mariëlle Klein Hesselink (1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij heeft in het kader van haar promotieonderzoek bij de afdeling Endocrinologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen een landelijke studie opgezet en gecoördineerd, waarvan de resultaten zijn beschreven in haar proefschrift. De titel van haar proefschrift luidt: Pediatric differentiated thyroid carcinoma. Diagnosis, outcome and late effects of treatment.

CV Marloes Nies Marloes Nies (1991) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2013 startte zij met een versnelde opleiding Geneeskunde aan dezelfde universiteit. Haar promotieonderzoek vond plaats op de afdeling Endocrinologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en in de Verenigde Staten. Zij heeft tijdens haar onderzoek de resultaten van de landelijke studie verder uitgewerkt en een vervolgstudie opgezet. De titel van haar proefschrift luidt: Childhood differentiated thyroid carcinoma: clinical course and late effects of treatment.

Klein Hesselink en Nies zullen hun proefschriften verdedigen op 2 december 2020.