Over ons Actueel Evenementen Promoties

Moving matters for children with developmental coordination disorder

We12Bfit!: improving fitness and motivation for activity
Promotie:Mw. P. (Petra) Crutzen-Braaksma
Wanneer:22 januari 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. R. (Rienk) Dekker, prof. dr. C.K. (Corry) van der Sluis, dr. M.M. (Marina) Schoemaker
Copromotor:dr. I. Stuive
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Moving matters for children with developmental coordination
disorder

Petra Braaksma: Ontwikkeling van bewegingsprogramma RenJeFit! voor kinderen met developmental coordination disorder

Kinderen met zogenoemde developmental coordination disorder (DCD) hebben moeite met het aanleren en uitvoeren van motorische taken. Deze moeite zorgt ervoor dat ze minder fysiek actief zijn en daardoor ook fysiek minder fit zijn. In dit proefschrift onderzocht Braaksma een manier om niet alleen de fitheid van kinderen met DCD te verbeteren, maar ook hun motivatie om te bewegen.

Aan de hand van een literatuurstudie en kennis van professionals ontwikkelde Braaksma het RenJeFit!-programma. Dit programma bestond uit twee delen: RenJeFit!-Fitheid en RenJeFit!-Bewegen. RenJeFit!-Fitheid verbetert de fitheid van de kinderen door steeds intensievere oefeningen die gericht zijn op uithoudingsvermogen en spierkracht. RenJeFit!-Bewegen probeert de kinderen te motiveren om te bewegen door bijvoorbeeld een stappenteller te gebruiken en ouders actief te betrekken.

De programma’s zijn getest door 20 kinderen met DCD, en werden erg positief beoordeeld. Naast het verbeteren van hun fysieke fitheid en motivatie, bleek het groepsaspect van RenJeFit! indirect ook de sociaal-emotionele gezondheid van de kinderen te verbeteren. Braaksma raadt dus aan om de toepassing van het programma verder uit te breiden.

Curriculum Vitae

Petra Braaksma (1989) studeerde bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan het Centrum voor Revalidatie en onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels werkt ze als postdoctoraal onderzoeker huisarts- en ouderengeneeskunde aan het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Moving matters for children with developmental coordination disorder”.