Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Quantitative brain PET analysis methods in dementia studies

Gebruik van farmacokinetische modellen om uitkomsten van PET-studies te verbeteren

Positron Emissie Tomografie (PET) is een medische beeldvormende techniek waarmee je processen in onder andere het brein zichtbaar kunt maken met verschillende radioactieve verbindingen. Naast visuele informatie kan deze techniek ook andere kwantitatief meetbare informatie opleveren met behulp van zogenoemde farmacokinetische modellen. Dit biedt kansen voor onderzoekers die beter willen begrijpen hoe bepaalde ziektes in het brein werken. In dit proefschrift onderzocht Peretti de toepassing van farmacokinetische modellen voor de analyse van PET-studies bij patiënten met Alzheimer.

Peretti hoopte met haar onderzoek niet alleen meer inzicht te krijgen in de ziekte van Alzheimer, maar ook de diagnose van deze patiënten te verbeteren met de farmacokinetische analyse van de PET studies. Met deze analyses verkrijg je namelijk in één dynamische scan informatie die normaal gesproken meerdere scans zouden kosten.

De promovendus keek vooral naar de [11C]PIB PET-scan, en gebruikte de modellen om de regionale doorbloeding in de hersenen te bekijken. De farmacokinetische modellen bleken een goede manier om zowel de stapeling van amyloïde-β als ook de doorbloeding in de hersenen van Alzheimerpatiënten in kaart te brengen. Deze resultaten zijn volgens Peretti niet alleen nuttig voor onderzoekers, maar ook voor de klinische praktijk.

Curriculum Vitae

Débora Peretti (1991) studeerde Theoretische Natuurkunde aan de Universidade Federal do Rio Grande do Sul in Brazilië. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Momenteel is ze werkzaam als postdoc bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Quantitative brain PET analysis methods in dementia studies”.