Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
From data and structure to models and controllers

Eenvoudiger aanpak van regelsystemen

Systeem- en regeltheorie gaat over het analyseren van dynamische systemen en het beïnvloeden van hun gedrag door middel van regeling. Dynamische systemen zijn wijd verspreid, en regeltheorie heeft daarom veel toepassingen, van de regeling van vliegtuigen en ruimtevaartuigen tot chemische procestechniek. De laatste decennia zijn er een aantal opmerkelijke nieuwe regelmethoden ontwikkeld. Het merendeel van deze methoden is gebaseerd op wiskundige modellen van het betreffende systeem.

Maar de groeiende complexiteit van hedendaagse technische systemen maakt wiskundig modelleren ook steeds moeilijker. Henk van Waarde werkte daarom aan nieuwe methoden om dynamische systemen te analyseren en te regelen, zonder gebruik te maken van een gegeven systeemmodel. Modellen worden daarbij vervangen door twee andere ingrediënten, namelijk gemeten data en de systeemstructuur.

Als eerste pakte Van Waarde het probleem aan van datagestuurd regelaar-ontwerp. Dit gaat over de ontwikkeling van regelaars voor een dynamisch systeem, puur op basis van data. Hij richtte zich daarbij zowel op stabiliserende regelaars als regelaars die een gegeven kostenfunctie minimaliseren.

Vervolgens focuste Van Waarde op netwerksystemen. Een netwerksysteem is een collectie van gekoppelde dynamische systemen. Voor dit type systemen is ons doel om de interactie tussen subsystemen te reconstrueren op basis van data.

Het laatste probleem dat is aangepakt was het bepalen van regelbaarheid van dynamische systemen door gebruik te maken van systeemstructuur. Van Waarde geeft voorwaarden waaronder dit mogelijk is voor een algemene klasse van gestructureerde systemen.

Het promotieonderzoek van Henk van Waarde vond plaats bij de afdeling Smart Manufacturing Systems van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering van het Data Science and Systems Complexity Centre, RUG.