Learning an L2 and L3 at the same time: help or hinder?
Promotie: | Mw. T. (Ting) Huang |
Wanneer: | 19 oktober 2020 |
Aanvang: | 09:00 |
Promotor: | prof. dr. M.H. Verspoor |
Copromotor: | R.G.A. (Rasmus) Steinkrauss, Dr |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Letteren |

Een tweede en een derde taal tegelijk leren: hulp of hinder?
Ting Huang heeft voor haar promotie onderzocht of het leren van een derde taal (L3) naast een tweede taal (L2) de ontwikkeling van L2 helpt of hindert. Haar onderzoek is geschreven vanuit het perspectief van complexe dynamische systeemtheorie en beschouwt taalontwikkeling als een complex dynamisch systeem, waarin verschillende subsystemen met elkaar zijn verbonden en voortdurend veranderen. Dergelijke subsystemen kunnen de linguïstische subsystemen zijn, zoals de L2 en L3 van de leerlingen, maar ook de resources voor het leren van talen, zoals de individuele verschilfactoren (ID) van de leerlingen. Huang volgde gedurende 9 maanden 160 deelnemers.
De resultaten laten zien dat de L2 + L3-leerders over het algemeen hun L2-schrijven in dezelfde mate ontwikkelden als de L2-leerders, maar dat de beginnende L2 + L3-leerders een grotere variabiliteit in schrijfvaardigheid vertoonden. Bovendien startten de beginnende L2 + L3-leerders met een hogere motivatie voor het leren van de L2 Engels dan de L2-leerders en ontwikkelden zij een groter werkgeheugen dan de L2-leerders tijdens de periode van onderzoek. Wanneer de ID-factoren van de pre-test vergeleken worden, is de variabiliteit in L2-schrijfscores de enige voorspeller voor L2-schrijfvaardigheid.
Samenvattend concludeert Huang dat: 1) de toevoeging van een L3 de ontwikkeling van L2-schrijven binnen de negen maanden die deze studie de leerders gevolgd heeft niet belemmert; 2) de ID-factoren voortdurend veranderen en getraind kunnen worden door het leren van talen; 3) de mate van variabiliteit de dynamiek in L2-schrijfontwikkeling aangeeft en L2-schrijfwinst voorspelt.