Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genomic medicine in inflammatory bowel disease

Genomic medicine bij inflammatoire darmziekten

De chronische inflammatoire darmziekten (inflammatory bowel diseases - IBD) bestaan uit de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. De precieze oorzaak van IBD is nog onbekend, maar vermoedelijk ontstaat IBD door een ontregeling van het immuunsysteem als respons op bacteriën in de darm. Hierbij spelen met name ook genetische factoren een belangrijke rol. Het doel van het onderzoek van Voskuil is het vertalen van genetische informatie naar betere behandelresultaten voor patiënten met IBD.

Het eerste deel van zijn proefschrift is gericht op genetische mutaties in genen die een causaal verband lijken te hebben met het ontstaan van de ziekte. Deze genen blijken specifiek tot expressie te worden gebracht in bepaalde typen T-cellen in de darm. Dit biedt kansen voor toekomstige celtype-specifieke medicijnen.

Vervolgens richtte Voskuil zich op genetische factoren die bijdragen aan het beloop van de ziekte. Bij patiënten met een verhoogd genetisch risico op het ontstaan van IBD blijkt vaker sprake van vernauwingen van de darm. Daarnaast kan de ziektelokalisatie ook deels worden verklaard door genetische factoren. Genetische factoren spelen dus niet alleen een rol in het ontstaan van de ziekte, maar ook in de manier waarop de ziekte zich uit.

In het laatste deel van het proefschrift worden genetische mutaties beschreven die bijwerkingen op medicijnen kunnen voorspellen. Voskuil toont aan dat een individueel genetisch paspoort, met daarin informatie over relevante genetische mutaties, kan bijdragen aan gepersonaliseerde behandelstrategieën en dat het zal leiden tot minder bijwerkingen in de behandeling van IBD.

CV

Michiel Voskuil (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na zijn afstuderen startte hij zijn promotietraject onder begeleiding van prof. dr. R.K. Weersma en dr. E.A.M. Festen op de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL) in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij in opleiding tot MDL-arts in het Isala ziekenhuis in Zwolle en is hij lid van het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Gastro-enterologie. De titel van zijn proefschrift luidt: Genomic medicine in inflammatory bowel disease.