Over ons Actueel Evenementen Promoties

Mom’s sweet gift

The beneficial effects of human milk oligosaccharides and its structure-function relationships
Promotie:Mw. L. (Christina) Cheng
Wanneer:23 juni 2020
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. P. (Paul) de Vos
Copromotor:dr. M.M. (Marijke) Faas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Mom’s sweet gift

De gunstige effecten van oligosacchariden in moedermelk en hun structuur-functie relaties

Cheng richtte zich in haar proefschrift op moedermelk, de gouden standaard voor pasgeboren baby’s. Moedermelk voorziet de baby niet alleen van nutriënten, maar bevat ook bioactieve componenten die helpen bij de ontwikkeling van het immuunsysteem van de darm van de baby. Deze effecten kunnen een levenslange invloed hebben. Humane melk oligosaccharides (hMOs) zijn de derde meest voorkomende vaste stoffen in moedermelk en de meest voorkomende bioactieve componenten. hMOs hebben verschillende functies in het maag-darm immuunsysteem. De voordelige effecten van hMOs in moedermelk zijn onbetwistbaar, maar tegenwoordig worden er slechts alleen individuele hMOs toegevoegd aan babyvoeding. Er is nog maar weinig bewijs beschikbaar die de voordelen van individuele hMOs onderbouwen.

In haar proefschrift heeft Cheng verschillende individuele hMOs, als ook een hMO zuurhydrolysaat, getest op verschillende celsystemen die ieder een deel van de gastro-intestinale immuunbarrière representeren. Ze heeft aangetoond dat hMOs een bijdrage leveren aan de versterking van de gastro-intestinale immuunbarrière via zowel directe als indirecte modulatoire effecten, maar altijd op een structuur-afhankelijke manier. Kleine verschillen in structuur hebben een significante impact op de biologische activiteit van een hMO. Specifieke hMOs kunnen de groei en functie van micro-organismen uit de darm beïnvloeden. Ook heeft ze een nieuwe potentiële receptor voor hMOs op darmepitheelcellen geïdentificeerd en toonde ze het belang van crosstalk en de aanwezigheid van schuifkrachten op hMO-effecten aan.

De gevonden data dragen bij aan het vergroten van de kennis over structuur-functie relaties van hMOs, brengen nieuwe inzichten voor toekomstige hMO-studies en dragen bij aan het ontwikkelen van nieuwe toekomstige hMO-bevattende producten voor specifieke doelgroepen.

CV Lianghui Cheng

Lianghui Cheng (1991) studeerde plantenvoeding aan de China Agricultural University. Nadat ze haar masterdiploma behaalde, begon ze met haar PhD aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Immuno-endocrinologie, Pathologie en Medische Biologie van Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Mom’s sweet gift. The beneficial effects of human milk oligosaccharides and their structure-function relationships".