Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. J. Boeve
Wanneer:28 oktober 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.L.N. (Jan) Roodenburg, prof. dr. E.M.D. (Ed) Schuuring, prof. dr. M.J.H. Witjes
Copromotor:B. (Bert) van der Vegt
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The assessment of oral squamous cell carcinoma

Analyse van mondholte tumoren en uitzaaiingen in de lymfeklieren

Voor de optimale behandeling van mondholte tumoren is het belangrijk om vast te stellen of de lymfeklieren in de hals uitzaaiingen bevatten. Dit zijn vaak kleine uitzaaiingen die niet met scans kunnen worden gevonden. In het verleden verwijderde artsen daarom een groot deel van de klieren uit de hals en bekeken die onder een microscoop. Dit was een erg ingrijpende operatie en bleek bij het merendeel van de patiënten onterecht, en dus werd een minder ingrijpende methode ontwikkeld waarbij alleen de schildwachtklier wordt verwijderd. In dit proefschrift onderzocht Boeve of deze methode betrouwbaar genoeg is, en hij bekeek de mogelijkheden om de uitzaaiingen met andere methodes vast te stellen.

Uit het onderzoek van Boeve bleek dat het verwijderen van alleen de schildwachtklier een goede manier is om uitzaaiingen in de lymfeklieren in de hals in kaart te brengen, ook bij patiënten die al eerder een ingreep aan hun hals hadden ondergaan. Daarnaast vond hij dat het ook mogelijk is om aan de hand van de moleculaire eigenschappen van de tumor in de mondholte te voorspellen of er uitzaaiingen in de lymfeklieren en schildwachtklier aanwezig zijn. Tot slot vond hij ook een manier om de tumoren in de mondholte aan te tonen door middel van screening op tumor DNA in het speeksel van patiënten.

Curriculum Vitae

Koos Boeve (1988) studeerde Geneeskunde en Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie en de afdeling Pathologie & Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als arts-assistent MKA-chirurgie bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: "The assessment of oral squamous cell carcinoma. A study on sentinel lymph node biopsy, lymphatic drainage patterns and prognostic markers in tumor and saliva."