Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Circulating factors in heart failure

Biomarkers bij hartfalen

Hartfalen is een zeer ernstige aandoening, waarbij het hart niet meer in staat is om voldoende bloed het lichaam rond te pompen. In Nederland lijden naar schatting 160.000 mensen aan hartfalen en de gemiddelde levensverwachting is slechts 5 jaar, afhankelijk van de ernst. Eén van de belangrijkste processen bij de ontwikkeling van hartfalen is cardiale remodeling. Hierbij ondergaat het hartweefsel veranderingen ten nadele van de functie en structuur. Circulerende factoren die vrijkomen tijdens deze processen, ook wel biomarkers genoemd, kunnen worden gemeten en kunnen inzicht geven in het ontstaansmechanisme van hartfalen en de interactie met andere organen, stelt Meijers.

In zijn proefschrift keek hij naar een mogelijke rol van biomarkers om patiënten met een verhoogd en juist zeer laag risico na een opname van hartfalen te identificeren. Momenteel worden alle patiënten intensief gevolgd. Mogelijk is er echter een groep waarbij dat niet noodzakelijk is, wat kostenbesparend zou kunnen werken. Daarnaast beschrijft Meijers de natuurlijke variatie van een serie biomarkers in patiënten met hartfalen – zulke kennis is cruciaal voor adequate interpretatie van verschillende biomarkers.

Naast het feit dat biomarkers een belangrijke rol spelen in diagnose en prognose, kunnen zij zelf ook een doel zijn voor therapie. Deze mogelijkheid heeft Meijers uiteengezet, waarbij hij zich heeft gericht op één van de biomarkers als target. Ten slotte heeft hij ook studies gedaan met als doel het (patho-)fysiologische mechanisme van biomarkers en interacties tussen verschillende ziekteprocessen te beschrijven. Hij is gestart met het ontrafelen van de causale relatie tussen de ontwikkeling van hartfalen en kanker. Cardiale biomarkers, die vrijkomen in het ziekteproces van hartfalen, blijken een direct effect te hebben op het ontstaan en ontwikkelen van kanker door middel van circulerende factoren. Verdere overlap tussen deze twee ziektebeelden zal in de toekomst moeten worden uitgezocht.

CV Wouter Meijers

Wouter Meijers (1988) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht. Zijn promotieonderzoek, onder begeleiding van prof. de Boer en prof. van Veldhuisen aan de Rijksuniversiteit van Groningen vond plaats binnen de (experimentele) Cardiologie afdeling, gesubsidieerd door ZonMW en een persoonlijk subsidie van de Nederlandse Hartstichting. De titel van zijn proefschrift luidt: Circulating factors in heart failure.