Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genomic heterogeneity of clear cell renal cell carcinoma

Verschillen tussen tumoren van hetzelfde type nierkanker in kaart gebracht

Hoewel we steeds meer weten over nierkanker, blijft een groot deel van de tumoren lastig te behandelen. Dit komt onder andere doordat zelfs tumoren van hetzelfde type niet helemaal gelijk zijn. De kankercellen kunnen verschillende veranderingen in hun DNA hebben en zich daardoor anders gedragen. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat bepaalde cellen minder gevoelig zijn voor chemotherapie of een grotere kans hebben om uit te zaaien. In dit proefschrift onderzoekt Ferronika deze verschillen bij de meest voorkomende soort nierkanker, het helder-cellige type.

In haar onderzoek vond Ferronika zowel genetische verschillen tussen tumoren als de verschillen tussen de cellen in één tumor. Deze verschillen hadden invloed op het ziekteverloop. Patiënten met een tumor die gemuteerd was in de zogenoemde VHL- en PBRM1-genen bleken langer te leven na hun diagnose dan patiënten met tumoren waar die mutaties afwezig waren. Daarnaast wist Ferronika ook te achterhalen welke genetische verschillen er bestaan tussen de niertumoren en de uitzaaiingen daarvan. Met deze informatie hopen de onderzoekers in de toekomst zowel de diagnostiek als de behandeling van nierkanker te kunnen verbeteren.

Curriculum Vitae

Paranita Ferronika (1983) studeerde Geneeskunde aan de Universitas Gadjah Mada in Yogyakarta, Indonesië. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als academisch staflid bij de Universitas Gadjah Mada. De titel van haar proefschrift luidt: “Genomic heterogeneity of clear cell renal cell carcinoma”.