Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. W.J. Plattel
Wanneer:16 oktober 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg, prof. dr. J.C. (Hanneke) Kluin-Nelemans
Copromotors:dr. G.W. van Imhoff, A. Visser
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Circulating biomarkers in classical Hodgkin lymphoma

Circulerende biomarkers bij klassiek Hodgkin-lymfoom

In het klassieke Hodgkin-lymfoom (HL), een vorm van kanker van het lymfestelsel, is een sterke behoefte aan biomarkers voor het bepalen van de prognose en als marker voor het bepalen van de respons op de behandeling. In zijn proefschrift beschrijft Plattel de huidige kennis van circulerende biomarkers in het HL en onderzocht hij de waarde van een selectie van deze markers als biomarker voor respons op behandeling, dan wel prognose.

In het eerste gedeelte van het proefschrift onderzocht hij de waarde van ‘Thymus and Activation Regulated Chemokine’ (TARC) als biomarker voor respons op behandeling. TARC vóór de start van de behandeling correleerde met het volume van de tumor zoals gemeten middels de PET-scan. Verder bleek de verandering van TARC tijdens de behandeling een accurate afspiegeling van respons op ingestelde behandeling. Ten slotte concludeert hij dat de positief voorspellende waarde van interim (halverwege de behandeling gemeten) TARC hoger is dan de positief voorspellende waarde van de interim PET-scan. De conclusie van dit eerste gedeelte is dat TARC een goedkope, non-invasieve en zeer accurate biomarker is voor het meten van respons op behandeling.

In het tweede gedeelte van dit proefschrift onderzocht Plattel circulerende microRNAs (miRNAs). Hij concludeert dat deregulatie van miRNAs veelvuldig voorkomt en een belangrijk factor is in de pathobiologie van het HL. Vervolgens beschrijft hij een overzicht van verschillende pre-analytische, analytische en post-analytische variabelen die studies naar en klinische toepassing van circulerende miRNAs nog beperken. Tot slot beschrijft hij een studie waarin het miRNA-profiel in serum van patiënten met HL, met goede en slechte respons op behandeling, heeft vergeleken met het profiel in gezonde controles. Middels deze methode werden geen miRNAs gevonden die van diagnostische of prognostische waarde waren in het HL.

CV Wouter Plattel

Wouter Plattel (1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarna was hij werkzaam als arts-assistent op de intensive care bij de Isala klinieken in Zwolle, gevolgd door de start van zijn promotieonderzoek bij de afdelingen Pathologie en Hematologie aan de RUG. Tussen 2012 en 2018 heeft hij de opleiding tot internist-hematoloog gevolgd in het Medisch Centrum Leeuwarden en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). In het UMCG is hij nu werkzaam als internist-hematoloog. De titel van zijn proefschrift luidt: “Circulating biomarkers in classical Hodgkin lymphoma”.