Over ons Actueel Evenementen Promoties

Anterior segment optical coherence tomography angiography

Development and application of OCT angiography for corneal vascularisation
Promotie:Dhr. M. (Marcus) Ang Han Nian
Wanneer:17 april 2019
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. N.M. (Nomdo) Jansonius, prof. dr. L. Schmetterer, prof. dr. J. Mehta
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Anterior segment optical coherence tomography angiography

In beeld brengen van hoornvliesziekten

Hoornvliesziekten behoren tot de meest voorkomende oorzaken van blindheid in de wereld. Vascularisatie, doorbloeding van het hoornvlies, is een veelvoorkomend en potentieel een probleem dat het gezichtsvermogen bedreigt, stelt Ang Han Nian. Vanuit de kliniek bestaat er een grote behoefte om vascularisatie te kunnen vastleggen en kwantificeren. Hoewel optische coherentie tomografie (OCT) vaak wordt gebruikt om het oog af te beelden, is deze techniek niet in staat om bloedvaten goed af te beelden. De huidige gouden standaard voor beeldvorming van vascularisatie is invasief: het vereist injectie van de contrastvloeistof (indocyanine groen: ICG). OCT-angiografie (OCTA) is een nieuwe, niet invasieve beeldvormingstechniek, die ontwikkeld is om de vaten van het netvlies te kunnen afbeelden. De huidige OCTA-systemen zijn echter niet geoptimaliseerd voor het hoornvlies.

Ang Han Nian heeft als doel van zijn proefschrift te laten zien dat OCTA-systemen die zijn ontworpen voor het netvlies ook gebruikt kunnen worden voor het afbeelden van hoornvlies. Daarnaast ontwikkelde hij een methode om OCTA-beelden van het hoornvlies te analyseren en kwantificeren.

Zijn resultaten laten zien dat deze nieuwe techniek in staat is om snel, veilig en betrouwbaar hoornvliesresultaten te evalueren. Bovendien is er een positieve correlatie met andere klinische instrumenten die in de praktijk worden gebruikt en bestaat de mogelijkheid om veranderingen in de loop van de tijd waar te nemen. De techniek kan gebruikt worden in een breed scala van hoornvliesziekten.

CV Marcus Ang Han Nian

Marcus Ang Han Nian (1980) studeerde Oogheelkunde aan de Nationale Universiteit van Singapore. Daarna was hij werkzaam als Consultant Oogarts in Singapore Nationale Eye Center. Zijn promotieonderzoek vond plaats in het Moorfields Eye Hospital (Londen) en het Singapore Eye Research Institute (Singapore) van 2014 tot 2018. De titel van zijn proefschrift luidt: Anterior segment optical coherence tomography angiography. Development and application of OCT angiography for corneal vascularisation.