Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:drs. M. Nijland
Wanneer:16 oktober 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J.C. (Hanneke) Kluin-Nelemans, prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg
Copromotor:dr. A. (Arjan) Diepstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Characteristics of aggressive B-cell lymphoma

Nieuwe inzichten in eigenschappen van lymfeklierkanker DLBCL

Jaarlijks krijgen zo’n 4500 mensen in Nederland de diagnose lymfklierkanker (lymfoom). Deze vorm van kanker ontstaat in zogenoemde B-cellen en is een van de 10 meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Artsen kunnen steeds meer verschillende typen van deze vorm van kanker onderscheiden, variërend van weinig agressieve (indolente) tot agressieve lymfomen. In dit proefschrift onderzoekt Nijland hoe het agressieve diffuus grootcellig B-cel lymfoom (DLBCL) ontstaat en hoe het kan dat deze vorm van kanker vaak terugkomt na de behandeling.

Nijland onderzocht verschillende eiwitten die betrokken zijn bij onder andere het metabolisme en signaaloverdracht van B-cellen. Ook de eiwitten op het celoppervlak van tumorcellen werden geanalyseerd. Veel van de Humaan Leukocyt Antigeen (HLA) eiwitten in deze cellen bleken defect. Deze ontdekking speelt niet alleen een rol in het ontstaan van lymfomen, maar kan mogelijk ook consequenties hebben voor de behandeling. Daarnaast vond Nijland dat 40 procent van indolente lymfomen die overgaan in een agressief lymfoom een breuk in het zogenaamde MYC-gen hebben.

Tot slot onderzocht Nijland de diagnostiek en monitoring van DLBCL met PET-scans, maar verschillende soorten lymfomen bleken lastig te onderscheiden. Een behandeling met een combinatie van de medicijnen R-CHOP en methotrexaat bleek de overlevingskans van patiënten met een DLBCL in het brein als daarbuiten te kunnen verhogen.

Curriculum Vitae

Marcel Nijland (1980) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Momenteel is hij werkzaam als internist-hematoloog bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Characteristics of aggressive B-cell lymphoma”.