Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. J.E. (Joan) Walter
Wanneer:11 november 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M. (Matthijs) Oudkerk, prof. dr. R. (Rozemarijn) Vliegenthart
Copromotor:dr. M.A. Heuvelmans
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
New nodules at incidence low-dose CT lung cancer screening

Nieuwe strategie voor identificatie van longkanker tijdens longkankerscreening met CT-scan

Wereldwijd sterven er zo’n 1,6 miljoen mensen per jaar aan longkanker. Bij deze vorm van kanker is het essentieel om een vroege diagnose te stellen. In de Verenigde Staten ondergaan mensen met een hoog risico – voornamelijk zware (ex-)rokers – daarom regelmatig een CT-scan die eventuele vlekken op de long zichtbaar maakt. De Nederlands-Belgische Longkanker Screeningsstudie (NELSON) onderzoekt deze vorm van screening voor mogelijk gebruik in Europa. In dit proefschrift, dat onderdeel uitmaakt van NELSON, onderzoekt Walter vlekken die niet zichtbaar waren op de eerste CT-scan van een deelnemer, maar die tijdens de screeningsrondes ontstaan.

Op dit moment is er nog geen duidelijke strategie waarmee doctoren deze nieuw ontstane vlekken kunnen beoordelen. Walter onderzocht de verschillende vlekken zodat hij goedaardige en kwaadaardige nieuwe vlekken zo goed mogelijk kon onderscheiden en zo een vroege diagnose mogelijk kon maken. De deelnemers ontwikkelden in de loop van de screeningsrondes regelmatig nieuwe vlekken op de longen. Deze vlekken hadden vaak een hoge longkankerkans, zelfs als ze klein zijn. Op basis van deze resultaten schreef Walter een nieuwe beslissingsstrategie, die artsen kan helpen om nieuwe vlekken met een hoge longkankerkans snel te identificeren.

Curriculum Vitae

Joan Walter (1989) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als arts in opleiding bij het University Hospital Basel. De titel van zijn proefschrift luidt: “New nodules at incidence low-dose CT lung cancer screening”.