Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Modern view on multimodality treatment of esophageal cancer

Verbeterde selectie bij behandelingen voor slokdarmkanker

In de laatste jaren is het aantal patiënten met slokdarmkanker in West-Europa sterk toegenomen. Door de gecombineerde behandeling met kanker-dodende medicijnen en bestraling gevolgd door een operatie is de overleving sterk verbeterd. Wel is de impact op de kwaliteit van leven aanzienlijk en blijft de prognose slecht. Om dit te verbeteren, is een betere selectie in de behandeling gewenst en is het belangrijk om de karakteristieken van de patiënt en de tumor goed te identificeren en te bepalen bij welke behandeling de patiënt daadwerkelijk baat heeft. In dit proefschrift beschrijft Faiz welke klinisch-pathologische factoren invloed hebben op de behandelingsresultaten van patiënten met slokdarmkanker.

Allereerst bekeek Faiz de resultaten van definitieve chemoradiotherapie als een minder agressieve behandelmethode voor oudere patiënten. Over het algemeen is deze behandeling een potentieel goed alternatief voor patiënten die niet fit genoeg zijn om een grote operatie te ondergaan, al is nog meer onderzoek nodig om tot een juiste selectie van patiënten te komen. Faiz wist een aantal factoren te identificeren, die van invloed blijken te zijn op het terugkomen van de tumor. Daarnaast werd de salvage operatie, als laatste alternatief voor patiënten met aanhoudende en terugkerende ziekte, nader bestudeerd. De plaats van de tumorresten in de slokdarm en het omliggende weefsel bleken deels te bepalen hoe effectief de bestraling is. Ook zou het effect van de radiotherapie verbetert kunnen worden, wanneer artsen bij het bepalen van het bestralingsgebied rekening houden met de ademhalingsbewegingen.

Curriculum Vitae

Zohra Faiz (1984) studeerde Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Binnenkort zal zij een opleiding tot chirurg volgen in het NCC Tokyo in Japan. De titel van haar proefschrift luidt: “Modern view on multimodality treatment of esophegeal cancer: Thoughts on Patient Selection and Outcome”.