Over ons Actueel Evenementen Promoties

Treatment outcomes in ANCA-associated vasculitis

Determinants of efficacy and toxicity
Promotie:Dhr. A.C. (Arno) Hessels
Wanneer:20 maart 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. C.A. Stegeman
Copromotors:dr. A. Rutgers, dr. J.S.F. (Jan-Stephan) Sanders
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Treatment outcomes in ANCA-associated vasculitis

Op weg naar een behandeling op maat bij ontstekingen aan de kleine bloedvaten

ANCA-geassocieerde vasculitis is de naam voor een groep aandoeningen die met name ontstekingen aan de kleinere bloedvaten geven. Kenmerkend is de aanwezigheid van bepaalde antistoffen in het bloed, de ANCA’s.

In de afgelopen 50 jaar is ANCA-geassocieerde vasculitis veranderd van een dodelijke ziekte naar een chronische ziekte met een veel betere levensverwachting. Dit heeft geleid tot nieuwe uitdagingen in de behandeling. Zo krijgen veel patiënten nog recidieven van de ziekte, wat leidt tot schade door de ziekte en bijwerkingen van medicatie. Hierdoor ervaren patiënten beperkingen in het dagelijks leven, zelfs na succesvolle behandeling. Arno Hessels richt zich in zijn proefschrift op de ontwikkeling van een behandeling op maat bij ANCA-geassocieerde vasculitis. Hij streeft ernaar om met zo min mogelijk bijwerkingen de vasculitis zo goed mogelijk te behandelen.

In het eerste deel van zijn proefschrift kijkt hij naar genen die de gevoeligheid voor medicijnen, die bij de behandeling van vasculitis gebruikt worden, kunnen beïnvloeden. Het uiteindelijke doel hiervan is met behulp van deze genen de behandeling beter op de individuele patiënt af te stemmen. In het tweede deel beschrijft Hessels verschillen tussen patiënten met ANCA-geassocieerde vasculitis uit verschillende landen, de kenmerken van overgevoeligheid voor het geneesmiddel azathioprine (die vaker optreedt dan gedacht) en de relatie tussen spierkrachtverlies bij ANCA-geassocieerde vasculitis en het functioneren in het dagelijks leven. Overkoepelend beschrijven deze onderzoeken een aantal aspecten die extra aandacht verdienen bij de behandeling van ANCA-geassocieerde vasculitis. Dit proefschrift draagt bij aan de ingrediënten voor het ontwikkelen van een behandeling op maat, stelt hij.

CV Arno Hessels

Arno Hessels (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn Bachelor Geneeskunde rondde hij in 2013 ‘cum laude’ en met een ‘honours’ voor de wetenschap af. Via het MD-PhD traject combineerde hij zijn Master Geneeskunde met een promotieonderzoek bij de afdeling Interne Geneeskunde / Nefrologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Na afronding van dit traject in 2018 was hij werkzaam als arts-assistent bij de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. In april 2019 begint hij in het Medisch Spectrum Twente in Enschede met de opleiding Interne Geneeskunde. De titel van zijn proefschrift luidt: Treatment outcomes in ANCA-associated vasculitis: determinants of efficacy and toxicity.