Over ons Actueel Evenementen Promoties

a study of prevalence, risk factors and e-applications
Promotie:Mw. H. (Huifang) Yin
Wanneer:09 oktober 2019
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. R.A. (Robert) Schoevers
Copromotor:dr. K.J. (Klaas) Wardenaar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Epidemiology and treatment of mental disorders in a rapidly
developing urban region in China

Epidemiologie en behandeling van psychische stoornissen in een snel ontwikkelende stedelijke regio in China

In haar proefschrift presenteert Yin de resultaten van de Tianjin Mental Health Survey (TJMHS). In de TJMHS werd een grote steekproef genomen uit de bevolking van de provincie Tianjin om het vóórkomen van mentale stoornissen en mogelijke verklarende factoren in kaart te brengen. Het doel van het proefschrift was om de huidige (1-maands) en levenslange prevalentie van DSM-IV psychische stoornissen en hun sociaal-demografische determinanten te schatten onder volwassenen van 18 jaar en ouder. Bovendien wilde ze het niveau van kennis over geestelijke gezondheid en stigmatisering van psychiatrische patiënten beoordelen. Ook werd de mate waarin patiënten hulp zoeken in formele en informele zorgomgevingen in kaart gebracht. Ten slotte werden momenteel beschikbare mobiele geestelijke gezondheidsapps in China geëvalueerd.

Yin ontdekte dat de totale prevalentie van mentale stoornissen in Tianjin 23,6 procent bedroeg. Slechts een klein percentage van de personen met een psychische stoornis zocht hulp, en als zij dit deden was dat vaak in de niet-geestelijke gezondheidszorg. Dit kan duiden op een aanzienlijke onvervulde behoefte aan geestelijke gezondheidszorg in Tianjin. Om het aantal patiënten dat hulp zoekt te vergroten, moet er meer kennis komen over beschikbare hulp en hoe die te krijgen is. Tevens moet het potentiële stigma worden verminderd door bijvoorbeeld psycho-educatieprogramma's, stelt Yin.

CV Huifang Yin

Huifang Yin (1983) studeerde Geneeskunde aan het Xinxiang Medical College in Xinxiang, China en rondde een master Klinische Psychologie af. Vanaf 2009 was zij werkzaam als psychiater in opleiding bij het Tianjin Anding ziekenhuis in Tianjin, China, waar zij vanaf 2011 de adjunct-chef psychiater is. Haar promotieonderzoek vond plaats bij prof. dr. Robert Schoevers aan de Faculteit Medische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Epidemiology and treatment of mental disorders in a rapidly developing urban region in China: a study of prevalence, risk factors and e-applications”.