Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:prof. dr. M. (Matijs) van Meurs
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Exploring mechanisms of and therapeutic interventions for
microvascular endothelial activation in shock

Therapeutische interventies bij verbloedingsshock en bloedvergiftiging

Bij kritisch zieke patiënten met ernstig bloedverlies (verbloedingsshock) of bloedvergiftiging falen dikwijls meerdere organen. Dit leidt tot aanzienlijke sterftecijfers op de Intensive Care afdelingen van ziekenhuizen. Eén van de falende organen is de nier en er is weinig bekend over de cellulaire en moleculaire mechanismen die leiden tot acute schade aan dit orgaan. Meer kennis over deze mechanismen is belangrijk voor het ontwikkelen van nieuwe behandelingstrategieen voor deze kritisch zieke patiënten, stelt Yan.

Endotheelcellen bekleden de binnenkant van bloedvaten. Ze spelen een cruciale rol bij de normale functie van organen, en dragen vooral in de kleine bloedvaten in de organen bij shock actief bij aan het ziekteproces. In dit proefschrift maakte Yan gebruik van muismodellen voor verbloedingsshock en bloedvergiftiging om de deelname van endotheelcellen aan het ontstekingsproces, en de werking van therapeutisch ingrijpen op deze deelname, te onderzoeken. Ze heeft aangetoond dat endotheelcellen in kleine bloedvaten in verschillende gebieden van de nier verschillend reageren op shockgerelateerde ontstekingsprikkels en medicijnen. De bevindingen geven richting aan identificatie van nieuwe therapeutische doelwitten om nierfalen, veroorzaakt door bloedverlies of bloedvergiftiging, te voorkomen.

CV Rui Yan

Rui Yan (1986) studeerde Biologie en Biopharmaceutische Wetenschappen aan de Henan Normal en NanKai Universities in China. Daarna was zij aan het werk bij Shijiazhuang Yiling Pharmaceutical co in China. Haar promotieonderzoek, gefinancierd door de Chinese Scholarship Council, vond plaats bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie, sectie Medische Biologie, van het UMCG, in de onderzoeksgroep Endothelial Biomedicine & Vascular Drug Targeting. De titel van haar proefschrift luidt: Exploring mechanisms of and therapeutic interventions for microvascular endothelial activation in shock.