Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Intestinal nuclear receptors in control of energy metabolism

De rol van nucleaire receptoren in de energiehuishouding

Tegenwoordig worden welvaartsziekten, zoals type 2 diabetes, beschouwd als de grootste gevaren voor onze gezondheid. Deze ziektes worden voornamelijk veroorzaakt door overmatige calorie-inname en te weinig fysieke activiteit. Met name de toename van fructose in de consumptie wordt gezien als een aanjager van metabole problemen. Fructose wordt grotendeels in het bovenste gedeelte van de dunne darm opgenomen en gemetaboliseerd. De gevolgen van bovenmatige fructoseconsumptie worden echter vooral zichtbaar in de lever.

Zwarts onderzocht in haar proefschrift wat de rol van de darm is in de regulatie van de energiehuishouding in het lichaam. Meer specifiek keek ze welke rol nucleaire receptoren hierin spelen. Nucleaire receptoren zijn betrokken zijn bij de regulatie van een breed scala aan biologische processen, zoals ontsteking en de stofwisseling (metabolisme). Een groot aantal (circa 13%) van alle geregistreerde medicijnen heeft een nucleaire receptor als aangrijpingspunt. De systemische activatie van deze transcriptie factoren brengt echter ook vaak bijwerkingen en complicaties met zich mee. Een selectieve activatie van nucleaire receptoren in de darm zou daarom gunstig kunnen zijn om de gewenste metabole effecten te verkrijgen en tegelijkertijd de systemische toxiciteit te beperken.

Irene Zwarts (1989) studeerde Life, Science and Technology aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Kindergeneeskunde van het UMCG onder begeleiding van Prof. Hans Jonker. De titel van haar promotieonderzoek luidt: Intestinal nuclear receptors in control of energy metabolism.