Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Renal heparan sulfate proteoglycans

Minder ontstekingsreactie door niertransplantatie met heparine

Behandeling met afgeleiden van het antibloedstollingsmedicijn heparine kan helpen om ontstekingsprocessen in de nier na een niertransplantatie te remmen. Deze ‘heparine afgeleiden’ kunnen op meerdere punten in het ontstekingsproces ingrijpen en zijn daardoor mogelijk geschikt voor gebruik in de klinische praktijk. Dat concludeert Ditmer Talsma in zijn promotieonderzoek, dat hij uitvoerde op basis van literatuurstudies en proefdieronderzoek. In dit onderzoek stond de rol van het lichaamseigen proteïne heparan sulfaat proteoglycanen (HSPGs) centraal binnen ontstekingsprocessen in de nier.

Talsma legt in zijn proefschrift uit dat de migratie van witte bloedcellen naar de infectiehaard of (zoals na een niertransplantatie) naar een gebied met weefselschade een belangrijk proces is in een ontstekingsreactie. De witte bloedcellen weten waar ze moeten zijn door de signaalmoleculen die worden verzonden door het beschadigde weefsel. In dit ‘boodschapperproces’ spelen HSPGs een belangrijke rol. De promovendus onderzocht wat deze rol precies is. Ook ging hij na of het mogelijk is ontstekingsprocessen te remmen door de interactie tussen HSPGs en chemokines (een bepaalde groep ontstekings-signaalmoleculen) met medicijnen te verhinderen in een rat transplantie model. Dat bleek inderdaad het geval te zijn, al ging deze remming van de ontstekingsreactie niet samen met een betere nierfunctie. Talsma benadrukt dan ook dat er meer onderzoek nodig is voordat de resultaten uit zijn onderzoek gebruikt kunnen worden in de klinische praktijk.

Ditmer Talsma (1989) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Nefrologie en onderzoeksinstituut GUIDE van het UMCG. Talsma werkt momenteel als arts op de afdeling Chirurgie van het Medisch Spectrum Twente.