Over ons Actueel Evenementen Promoties

The integrative value of myocardial perfusion-function imaging with 13N-ammonia positron emission tomography

From methodology to clinical impact
Promotie:Dhr. L.E. (Luis) Juarez Orozco
Wanneer:16 januari 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. R.H.J.A. (Riemer) Slart, prof. dr. E. Alexanderson Rosas, prof. dr. R.A.J.O. (Rudi) Dierckx
Copromotor:dr. R.A. Tio
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The integrative value of myocardial perfusion-function imaging
with 13N-ammonia positron emission tomography

Doorbloeding hartspier verbetert diagnose en prognose hartpatiënt

Met de afbeeldingstechniek positron emissie tomografie (beter bekend als de PET-scan), kan door middel van het gebruik van de tracer 13N-ammonia de doorbloeding van de hartspier goed zichtbaar worden gemaakt. Dat stelde Luis Eduardo Juárez Orozco vast, die in proefdieren en patiënten meerdere manieren onderzocht voor het uitvoeren van PET-hartscans. Hij concludeert verder dat de doorbloeding en de bewegingen van de hartspier goede aanwijzingen geven voor de hartfunctie van hartpatiënten, en daarmee voor hun ziektestadium en vooruitzichten. Het onderzoek laat evenwel ook zien welke moeilijkheden en uitdagingen er te overwinnen zijn in dit onderzoeksveld.

De relatie tussen de doorbloeding van het hart en de hartfunctie is niet altijd eenduidig. Artsen proberen daarom een verband te leggen tussen verschillende soorten PET-scan metingen, verschillende patiëntgroepen en risicoprofielen. Juárez Orozco legt in zijn proefschrift uit welke haken en ogen er zitten aan het leggen van zulke verbanden. Hij wijst er verder op dat het evalueren van de hartfunctie weliswaar een goede handgreep biedt voor artsen, maar dat zo’n evaluatie relevante problemen vaak in een veel te laat stadium in kaart brengt. Het is met andere woorden nog niet zo gemakkelijk om te weten hoe ‘cardiovasculair risicomanagement’ het beste uitgevoerd kan worden. Het gaat er daarbij volgens Juárez Orozco niet alleen om de best mogelijke risicocategorieën te selecteren, maar ook om te bedenken hoe het berekende risico vertaald kan worden naar de individuele patiënt.

Luis E. Juárez Orozco (1987) studeerde geneeskunde aan de Universidad Nacional Autónoma de Mexico. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Juárez Orozco werkt momenteel als onderzoeker bij het Turku PET Center in Finland.