Over ons Actueel Evenementen Promoties

Entertaining politics, seriously?! How talk show formats blur conceptual boundaries

How talk show formats blur conceptual boundaries
Promotie:Mw. B. (Birte) Schohaus
Wanneer:14 maart 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. M.J. (Marcel) Broersma, prof. dr. H.B.M. Wijfjes
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Entertaining politics, seriously?! How talk show formats blur
conceptual boundaries

Format tv-show bepalend voor keuze politieke gasten

Niet de presentator, niet de opvattingen van de redactie maar het ‘format’ bepaalt volkomen welke politici worden uitgenodigd in de zes belangrijkste Nederlandse talkshows. Zij worden, naar gelang de aard van het programma, geselecteerd op politieke relevantie en ‘talkability’. Redacties zijn daarbij huiverig om te experimenteren met onbekende hoofdgasten. Dat blijkt uit onderzoek van Birte Schohaus, die op 14 maart promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze weerlegt in het onderzoek ook de kritiek dat talkshows de ‘gewone man’ te weinig aan het woord zouden laten.

Lees verder: nieuwsbericht Format tv-show bepalend voor keuze politieke gasten met daarbij ook een video over haar onderzoek