Over ons Actueel Evenementen Promoties

'La gloria della famiglia Salviati'

Het kunstmecenaat van de Salviati in Florence tijdens de heerschappij van de Medici
Promotie:Mw. K.D. (Klazina) Botke
Wanneer:16 maart 2017
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. H.T. van Veen
Copromotor:dr. J.L. (Jan L.) de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
'La gloria della famiglia Salviati'

Kunstmecenaat Salviati spiegel van maatschappelijke ontwikkelingen

Uit de kunstwerken, paleizen en tuinen waartoe leden van de familie Salviati opdracht hebben gegeven is deels af te leiden hoe de maatschappij van Florence in anderhalve eeuw sterk veranderde; de werken weerspiegelen en signaleren de politieke, economische en sociale ontwikkelingen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Klazina Botke.

Gedurende de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw bekleedden leden van de familie Salviati hoge politieke functies. Later in de zestiende eeuw, onder de Medici (groot)hertogen, bleven zij zichzelf in de stad presenteren door middel van grote projecten. Ze gaven onder andere opdrachten voor het decoreren van kapellen, paleizen en villa’s, en het ontwerpen van tuinen. Daarbij kwamen grote frescocycli en omvangrijke religieuze bouwprojecten tot stand onder hun toezicht, en legden zij in hun eigen palazzi aanzienlijke verzamelingen aan die bestonden uit antiquiteiten, sculpturen, schilderijen, en vele andere kostbare objecten. Uit deze kunstwerken en opdrachten is af te leiden hoe de maatschappij van Florence in anderhalve eeuw sterk veranderde; de werken weerspiegelen en signaleren, direct en indirect, de politieke, economische en sociale ontwikkelingen. Tevens kunnen de uitingen van de leden van de familie Salviati gerelateerd worden aan de houding die zij innamen ten opzichte van de familie Medici, die in de loop van deze periode de absolute macht in de staat verwierf. Kenmerkend voor de houding van de Salviati was dat zij in hun ‘cultuurpolitiek’ zoveel mogelijk streefden naar een gelijkwaardige status, ook toen zij de facto steeds afhankelijker van de Medici werden. Zij konden zich deze opstelling permitteren vanwege hun al vroeg verworven rijkdom, macht en invloed, en de nauwe familiebanden die ze daardoor tot op het hoogste niveau met de Medici waren aangegaan.

Klazina Botke verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit der Letteren.