Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards optimal decision making in personalized medicine

Potential value assessment of biomarkers in heart failure exemplars
Promotie:Dhr. Q. (Qi) Cao
Wanneer:11 januari 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E. (Erik) Buskens, prof. dr. J.L. (Hans) Hillege
Copromotor:dr. D. Postmus
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards optimal decision making in personalized medicine

Zorg op maat van ontwikkeltafel naar ziekenhuisbed

Personalized medicine is een relatief nieuw begrip in de medische wereld om nog beter zorg op maat te kunnen leveren. Immers, een behandeling die voor de ene patiënt goed werkt, heeft voor een andere patiënt soms geen effect. Maar hoe krijg je zulke ‘personalized medicine’ van de ontwikkeltafel naar het ziekenhuisbed? Qi Cao onderzocht dit in een studie naar hartfalen. Hij deed dit door gebruik te maken van risicovoorspellings-en besliskundige modellen.

In het eerste deel van zijn onderzoek bestudeerde Cao hoe het begrip ‘personalized medicine’ gebruikt kan worden om de behandeling van hartpatiënten te verbeteren. Hij deed dit door, in een grote Nederlandse onderzoeksgroep, een nieuwe benadering te introduceren waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende groepen hartpatiënten. Dit programma bleek inderdaad in staat om beter te voorspellen welke individuen de meeste risico’s lopen en kan zo bijdragen aan betere overlevingscijfers. Het programma bleek bovendien meer kosteneffectief dan het gangbare programma waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen groepen patiënten (one-size-fits-all).

In het tweede deel van zijn onderzoek ontwikkelde Cao een methodologisch raamwerk om te kunnen onderzoeken of het gebruik van biomarkers, stofjes in ons bloed, vanuit een klinisch en economisch oogpunt de zorg voor hartpatiënten nog verder kan verbeteren. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. De promovendus concludeert dat het op grotere schaal toepassen van de door hem toegepaste onderzoeksmethoden kan helpen om de schaarse onderzoeksmiddelen in de gezondheidszorg beter te benutten.

Qi Cao (1983) behaalde behaalde zijn Master of Science aan de universiteit van Dalarna, Zweden. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Epidemiologie en binnen onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het Center of Translational Molecular Medicine (CTMM). Cao is als onderzoeker Pharmaco-economics verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.