Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. R.A. (Rolando) Rebolledo Acevedo
Wanneer:06 januari 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H.G.D. (Henri) Leuvenink, prof. dr. P. Romanque, prof. dr. B. Jespersen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Brain death: from inflammation to metabolic changes

Leverweefsel wordt anders beïnvloed door hersendood dan nierweefsel

De cellaagjes aan de binnenkant van de lever en de nieren reageren verschillend op het proces hersendood. Zo ontstaat schade in de nier na hersendood door een verlaagde zuurstof- en bloedaanvoer, terwijl de lever juist méér zuurstof gaat verbruiken zonder een veranderde bloedtoevoer. Dat zijn twee conclusies uit het onderzoek van Rolando Rebolledo Acevedo. Een beter inzicht in het schademechanisme van elk orgaan kan volgens hem helpen om het aantal beschikbare donororganen te vergroten.

In Nederland en daarbuiten is nog steeds een nijpend tekort aan donoren, mensen die hun organen beschikbaar stellen voor transplantatie na hun overlijden. Dat betekent dat patiënten met ernstig orgaanfalen lang moeten wachten op een geschikt donororgaan. Er wordt momenteel veel onderzoek gedaan om er in ieder geval voor te zorgen dat processen die de kwaliteit van donororganen negatief beïnvloeden, zoals hersendood van de donor, beter begrepen kunnen worden.

Rebolledo Acevedo onderzocht middels proefdieronderzoek de effecten van hersendood op lever- en nierweefsel. Hij bestudeerde daarvoor verschillende hormonale en ontstekingsremmende interventies. Ook beschreef hij de effecten van hersendood op de stofwisseling. De promovendus concludeert dat hersendood uiteindelijk een negatieve invloed heeft op celoverleving door veranderingen in stofwisselingsprocessen en energieproductie in de cellen. In het laatste deel van zijn proefschrift geeft hij suggesties voor nieuwe strategieën om de orgaankwaliteit te verbeteren.

Rolando Rebolledo Acevedo (1982) studeerde geneeskunde aan de Universidad de Chile (Chili). Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door ATTP. Rebolledo Acevedo werkt als onderzoeker en ‘abdominal surgery fellow’ aan de Hospital Clinico de la Universidad Católica de Chile.