Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Microspheres for local drug delivery

Patiëntvriendelijke en betaalbare therapie voor behandeling nierziekten

Microsferen, hele kleine bolletjes die in antikankerbehandelingen al worden gebruikt om tumorbloedvaten te blokkeren of lokaal medicijnen af te geven, kunnen in de toekomst misschien ook worden ingezet in een nieuwe therapie voor de behandeling van nierziekten. Dat concludeert Jurjen Zandstra, die samen met zijn UMCG-collega’s in proefdieronderzoek naging wat de ideale samenstelling, vorm en grootte van zulke microsferen moet zijn. De nieuwe therapie moet helpen om chronisch nierfalen, dialyse en niertransplantaties te voorkomen.

In Nederland lijden zo’n 40.000 mensen aan nierziekten, ziekten waarbij de nierfunctie geleidelijk afneemt. Wanneer de nierfunctie uiteindelijk helemaal uitvalt, zijn dialyse en niertransplantatie de enige behandelingsopties. Door een tekort aan donororganen is de meerderheid van de patiënten op nierdialyse aangewezen. Dialyse is een ingrijpende behandeling: patiënten moeten een strikt dieet volgen, en dan nog kunnen er ernstige bijwerkingen en complicaties optreden. Het UMCG-team waarvan Zandstra deel uitmaakte onderzocht een nieuwe, patiëntvriendelijke en betaalbare alternatieve therapie. Door in een vroeg stadium in te grijpen zou de ontwikkeling van chronisch nierfalen voorkomen moeten worden. De therapie maakt gebruik van microsferen, kleine bolletjes om heel gericht medicijnen af te leveren.

Zandstra stelde onder andere vast dat de grootte van de kleine bolletjes de afweerreactie van het lichaam beïnvloedt. Microsferen met een diameter van 5 micrometer (vijf duizendste deel van een millimeter) blijken door het lichaam te worden opgeruimd. De promovendus concludeert dat microsferen optimaal werken als ze uit even grote moleculen bestaan en een diameter van 30 micrometer hebben. In proefdieronderzoek bleken zulke monodisperse microsferen goed in staat om lokaal en gedoseerd medicijnen af te geven, wat leidde tot betere therapeutische effecten en minder bijwerkingen.

Jurjen Zandstra (1981) studeerde medische biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen het W.J. Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het BioMedical Materials program (BMM). Zandstra werkt als ‘clinical research associate’ bij Novartis Oncology (gedetacheerd door inVentiv Health).