Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cancer stem cells and epithelial to mesenchymal transition in lung cancer

Promotie:Dhr. M.M. (Milind) Pore
Wanneer:16 maart 2016
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. F.A.E. (Frank ) Kruyt
Copromotors:dr. T.J.N. Hiltermann, dr. J. Meijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Cancer stem cells and epithelial to mesenchymal transition in lung
cancer

Rol van differentiatieprocessen in longkankertumoren niet eenduidig

Op basis van een gangbare differentiatietheorie verwachtte hij precies het tegenovergestelde. Milind Pore ontdekte dat kleincellige longkankertumoren met verhoogde mesenchymale kenmerken (eigenschappen die geassocieerd worden met het uitzaaien van de tumor) samenhangen met een betere prognose. Maar in een niet-kleincellig longkanker celkweekmodel bleken de mesenchymale cellen, meer dan de epitheliale cellen, invasiever te zijn, verhoogd resistent voor chemotherapie en vertoonden ze kenmerken van kankerstamcellen. Pore concludeert dat de rol van differentiatieprocessen in longkanker niet altijd eenduidig is.

Longkanker is een ziekte met slechte vooruitzichten. Zo’n 85% van alle gevallen is niet-kleincellige longkanker, tegenover zo’n 12-15% gevallen van kleincellige longkanker. Die laatste soort is de meest agressieve vorm. Longkanker kan steeds beter opgespoord worden, maar mensen merken vaak pas laat dat ze ziek zijn. Meer dan de helft van alle patiënten heeft bij diagnose longkanker in een vergevorderd stadium. Verder overlijden de meeste longkankerpatiënten door uitzaaiingen, en niet door bijvoorbeeld groei van de eerste tumor.

Epitheliale-naar-mesenchymale differentiatie en kankerstamcellen worden gedacht een belangrijke rol te spelen bij  tumorgroei,  het circuleren van tumorcellen in de bloedbaan, uitgezaaide ziekte en resistentie voor therapie. Pore onderzocht deze complexe processen in hun onderlinge samenhang in beide soorten longkanker in celkweekonderzoek en in een klinische studie onder 59 longkankerpatiënten met kleincellige longkanker.

Die laatste studie bevestigde onder andere de theorie dat het aantal circulerende tumorcellen in het bloed een goede voorspeller is voor de vooruitzichten; patiënten met lagere aantallen van deze cellen in het bloed leven langer dan mensen met hogere aantallen. Op basis van stukjes tumor afkomstig van dezelfde patiëntengroep ontdekte Pore verder dat longkankerpatiënten met tumoren met verhoogde mesenchymale kenmerken verrassend genoeg betere vooruitzichten lijken te hebben. Ook bij hen blijkt het aantal circulerende tumorcellen in de bloedbaan verhoudingsgewijs laag.

Milind Pore (1983) studeerde Microbiologie aan de universiteit van Pune (India) en behaalde daarna een mastertitel Moleculaire Biologie aan de universiteit van Skovde (Zweden). Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut CRCG/GSMS van het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat het onderzoek ook financierde. Pore is nu als onderzoeker verbonden aan de universiteit van South California.