Over ons Actueel Evenementen Promoties

Neurophysiological studies of reading fluency. Towards visual and auditory markers of developmental dyslexia

Promotie:Mw. R. (Rui) Qin
Wanneer:14 januari 2016
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. B.A.M. (Ben) Maassen, prof. dr. I. Wartenburger, prof. dr. ir. N.M. (Natasha) Maurits
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Neurophysiological studies of reading fluency. Towards visual and
auditory markers of developmental dyslexia

Meer inzicht in neurofysiologie van normale en verstoorde leesontwikkeling

Ontwikkelingsdyslexie is een leerstoornis met een neurobiologische oorzaak die de lees- en schrijfvaardigheid van een kind aantast. Om de verstorende effecten van dyslexie te beperken, is het belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium te beginnen met het bieden van optimale interventie. Vroege diagnose van dyslexie, een vereiste voor vroege behandeling, is daarom belangrijk. Hiervoor zijn event-related potentials (ERPs), oftewel elektrische reacties van de hersenen die op de hoofdhuid geregistreerd worden, potentieel bijzonder bruikbaar om kinderen met een leesachterstand van normale lezers te onderscheiden in de eerste fase van het leren lezen. Voor haar promotie heeft Rui Qin daarom ERP's gebruikt om vroege neurofysiologische aanwijzingen voor dyslexie bij beginnende lezers (in groep 4 van het basisonderwijs) in het Nederlands te onderzoeken. Qin heeft zich in het bijzonder gericht op het onderzoeken van visuele woordherkenning en auditieve discriminatie.

Qins bevindingen wijzen erop dat het N170-effect, dat geassocieerd wordt met het visueel herkennen van woorden, een valide neurofysiologische indicator van leesontwikkeling en mogelijk dyslexie is, dat uitgelokt kan worden door impliciete leestaken en robuust gedetecteerd kan worden op individueel niveau. Daarentegen is de relatie tussen leesvaardigheid en de MMN, die gerelateerd is aan het nauwkeurig detecteren van kleine auditieve verschillen, minder systematisch en erg afhankelijk van verschillende methodologische factoren. Qins conclusies dragen bij aan het begrijpen van de neurofysiologie van normale en verstoorde leesontwikkeling.

Rui Qin verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.