Over ons Actueel Evenementen Promoties

Wanneer:26 oktober 2020
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. I.P. (Ido) Kema
Copromotors:dr. S.F. Oosting, dr. A.M.E. (Annemiek) Walenkamp-Hageman, dr. J. Meijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Studies on the role of dopamine and serotonin in tumors and their
microenvironment

Onderzoek naar de rol van dopamine en serotonine in tumoren en hun micromilieu

Peters onderzocht in haar proefschrift of dopamine en serotonine een rol zouden kunnen spelen bij tumorgroei. Ook heeft ze in verschillende patiëntengroepen gemeten wat de concentratie van deze signaalstoffen in het bloed en in de bloedplaatjes is. In celkweken toonde ze aan dat dopamine de overleving van tumorcellen en van endotheelcellen afremt. In een experiment waarin ze tumorcellen liet groeien op het vlies van kippeneieren, vond ze dat behandeling met quinpirole, een stofje dat de dopaminereceptor D2 activeert, resulteerde in kleinere tumoren met minder bloedvaten. Voor dopamine werd dat effect niet gevonden.

Door in grote databases genetische informatie over tumorcellen te onderzoeken, vond Peters dat de serotonine receptor 2B in veel verschillende tumortypen tot overexpressie komt. Met kleuringen op tumorweefsel kon bevestigd worden dat serotonine receptor 2B inderdaad aanwezig is in tumoren, met name op de bloedvaten. Screening toonde aan dat serotonine receptor 1B en de dopaminereceptoren D1 en D2 minder vaak tot overexpressie kwamen in tumoren dan serotonine receptor 2B, al was dat in subgroepen van sommige zeldzame tumoren juist wel het geval.

Peters toonde aan dat patiënten met uitgezaaide nierkanker en patiënten met een uitgezaaide neuro-endocriene tumor van de alvleesklier een lagere serotonineconcentratie in hun bloedplaatjes hebben dan gezonde leeftijdsgenoten. Tryptofaan, waar serotonine uit gemaakt wordt, kan ook gebruikt worden voor productie van kynurenine. Deze studie lijkt erop te wijzen dat er meer tryptofaan gebruikt wordt voor productie van kynurenine ten koste van serotonine in beide groepen kankerpatiënten. Bij mensen die behandeld worden met serotonine heropname remmers, veel gebruikte medicijnen tegen depressie en angst, werd extreem lage concentraties serotonine in het bloed en in bloedplaatjes gevonden, vergeleken met gezonde controles.

Serotonine kan worden omgezet in melatonine. Eerder gepubliceerde onderzoeken toonden aan dat melatonine aanwezig zou zijn in bloedplaatjes van gezonde mensen. Dit heeft Peters onderzocht met een nieuwere gevoelige meetmethode, die ze vergeleek met een oudere meetmethode. Daarbij vond ze verrassend genoeg dat er geen melatonine in bloedplaatjes aanwezig is. Dit verschil met eerdere onderzoeken komt waarschijnlijk doordat de oudere meetmethodes gevoeliger zijn voor verstoringen.

CV Marloes Peters

Marloes Peters (1989) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was ze werkzaam als arts-assistent heelkunde bij het Haaglanden Medisch Centrum en het Leids Universitair Medisch Centrum. Haar promotieonderzoek verrichtte ze in het kader van een MD/PhD-traject, en vond plaats bij de afdelingen Medische Oncologie en Bijzondere Chemie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Studies on the role of dopamine and serotonin in tumors and their microenvironment".