Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. T.P.C.H. (Thomas) Pereira Bernardes
Wanneer:06 november 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. H.M. Boezen, prof. dr. B.W. Mol, prof. dr. P.P. van den Berg
Copromotor:dr. H. (Henk) Groen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hypertensive disorders of pregnancy

Verhoogde bloeddruk bij de moeder tijdens de zwangerschap: identificatie en behandeling

Wereldwijd zijn er meer dan 200 miljoen zwangerschappen per jaar. In 10 procent hiervan treedt een verhoogde bloeddruk bij de moeder (HDP) op. Dit kan leiden tot pre-eclampsie en epileptische aanvallen en veroorzaakt 14 procent van de moedersterfte en 10 procent van de doodgeboortes. Pereira Bernardes richt zich in het eerste deel van zijn proefschrift op de vraag welke vrouwen waarschijnlijk kunnen profiteren van effectieve HDP-preventie. HDP komt nog steeds veel voor en moet worden behandeld. Het tweede deel van dit proefschrift is daarom gewijd aan het bestuderen van het effect van inleiden van de bevalling (ID) versus afwachten (EM).

Deel I onderzoekt het belang van de maximale bloeddruk (specifiek de onderdruk ofwel diastolische druk, MaxDBP) voor het risico op pre-eclampsie in een volgende zwangerschap. Hieruit kwam naar voren dat een hogere MaxDBP het risico op herhaling van pre-eclampsie verhoogde. Tevens werd aangetoond dat het ter wereld brengen van een kind dat te klein is voor de duur van de zwangerschap het risico op pre-eclampsie bij een volgende zwangerschap verhoogt en omgekeerd.

Deel II beschrijft resultaten verkregen door meta-analyse van individuele gegevens van deelnemers aan verschillende studies in Nederland en daarbuiten. Hieruit blijkt dat ID bij pre-eclampsie het risico op ernstige verstoringen van bloedcellen en leverfunctie (HELLP-syndroom) en eclampsie vermindert, maar voor een toename in de frequentie van ademhalingsproblemen (respiratory distress syndroom) bij de pasgeborene zorgt. Tevens laat dit deel zien dat het optreden van keizersnedes en nadelige uitkomsten voor de pasgeborene vergelijkbaar zijn na ID en EM bij vrouwen met een onrijpe baarmoederhals.

Vrouwen die een verhoogd risico lopen op pre-eclampsie moeten vroeg in de zwangerschap worden geïdentificeerd, zodat preventieve maatregelen mogelijk zijn. Wanneer HDP uiteindelijk optreedt, is effectieve behandeling van het grootste belang. Dit proefschrift draagt bij aan deze beide doelen.

CV Thomas Pereira Bernardes

Thomas Pereira Bernardes (1982) studeerde Geneeskunde aan de Universidade Federal de São Paulo, Brazilië. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, onder begeleiding van Prof.dr. H.M. Boezen, prof.dr. P. P. van den Berg, prof.dr. B.W. Mol en dr. H. Groen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Hypertensive disorders of pregnancy. Occurrence, recurrence, and management”.