Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Temporal integration & healthy ageing

Temporele integratie en ouder worden

Als individuele beelden elkaar in een rap tempo opvolgen, kunnen wij mensen deze beelden zien als een geïntegreerd beeld. Dit noemen we temporele integratie, en het zorgt ervoor dat wij snel binnenkomende informatie kunnen groeperen in een omvattende ‘gebeurtenis’. Deze temporele integratie helpt ons om de wereld op een vloeiende manier waar te nemen. In dit proefschrift onderzocht Saija of mensen snel opvolgende geluiden ook op deze manier kunnen integreren, en welk effect leeftijd heeft op dit proces.

Uit het onderzoek van Saija bleek dat mensen inderdaad in staat zijn om snel opvolgende geluiden waar te nemen als een samengevoegd geluid. Oudere proefpersonen bleken de geluiden vaker te integreren over langer tijdsintervallen, wat volgens de onderzoekers te maken kan hebben met een vertraging in de cognitieve processen op hogere leeftijd. Maar dit is niet per definitie negatief. Saija bekeek namelijk ook in hoeverre mensen van verschillende leeftijden verstoorde spraak nog konden verstaan. Deze spraak werd afgespeeld op verschillende snelheden, en er was periodiek stukken spraak vervangen door stilte of door ruis. Het toevoegen van de ruis ten opzichte van de stilte zorgt ervoor dat de verstoorde spraak makkelijker te verstaan is. Vooral oudere proefpersonen hadden voordeel van het toevoegen van ruis in plaats van stilte, voornamelijk bij langzame spraak. Wel hadden oudere proefpersonen meer moeite met het volgen van snellere spraak.

Curriculum Vitae

Jefta Saija (1988) studeerde Kunstmatige Intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut BCN-BRAIN van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als programmeur bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. De titel van zijn proefschrift luidt: “Temporal integration & healthy aging”.