Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Motor imagery after stroke

Motorische verbeelding na een beroerte

Na hersenletsel hebben mensen vaak last van tijdelijke of blijvende motorische problemen. Het is daardoor lastiger om alledaagse handelingen uit te voeren, zoals het smeren van een boterham. Mogelijk kan het denken aan bewegingen (motor imagery, of motorische verbeelding genoemd) of het leren door middel van observatie van bewegingen bijdragen aan motorisch herstel. De gedachte is dat mensen hiervoor gebruikmaken van hetzelfde breinnetwerk als dat bij bewegen ook gebruikt wordt. Er is echter nog weinig bekend over of mensen na bijvoorbeeld een Cerebrovasculair Accident (CVA) of infarct überhaupt nog in staat zijn zich bewegingen voor te stellen en hoe en of dit voorstellingsvermogen zich in de tijd herstelt. Het is bijvoorbeeld onduidelijk hoeveel procent van de patiënten na een CVA verminderde prestaties op motor imagery-taken laat zien en hoe verschillende imagery-taken met elkaar correleren.

In zijn proefschrift richt De Vries zich op de vraag of en hoe mentale verbeelding, en motorische verbeelding in het bijzonder, door een CVA wordt beïnvloed. In zijn onderzoek zijn de effecten van niet aangeboren hersenletsel op een aantal tests en taken waarmee bewegingsvoorstellingsvermogen gemeten kan worden in een revalidatiesetting onderzocht.

De resultaten laten zien dat een groot deel van de patiënten zich nog (impliciet) bewegingen kan voorstellen, dat er individuele verschillen zijn tussen patiënten op de tests, en dat dit voorstellingsvermogen zich kan herstellen in de tijd. Deze resultaten pleiten voor het gebruik van meerdere typen imagery-instrumenten voor het gebruik bij het screenen, selecteren en monitoren van CVA-patiënten.

CV Sjoerd de Vries

Sjoerd de Vries (1977) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkt nu als hoofdonderzoeker bij hogeschool Saxion. De titel van zijn proefschrift luidt: Motor imagery after stroke.