Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. A. (Astri) Ferdiana
Wanneer:20 januari 2021
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. U. (Ute) Bultmann, prof. dr. J.J.L. van der Klink, prof. dr. M.W.M. (Marcel) Post
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Quality of life, work, and social participation among individuals
with spinal cord injury

Kwaliteit van leven, werk en sociale participatie van personen met een dwarslaesie

Een dwarslaesie is een ruggenmergbeschadiging door een ongeval of ziekte die verlamming en andere gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Ferdiana onderzocht in haar proefschrift hoe mensen met een dwarslaesie hun kwaliteit van leven ervaren, hun werksituatie, en of zij in staat zijn deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten.

Kwalitatief onderzoek naar de kwaliteit van leven van mensen met een dwarslaesie in Indonesië liet zien wat voor hen belangrijk is voor kwaliteit van leven: meedoen in de maatschappij, sociale steun, een relatie met God, onafhankelijk zijn van hulp en acceptatie van hun conditie. Het onderzoek toonde verder aan dat zij sterk werden belemmerd in hun werksituatie en functioneren in de maatschappij door problemen zoals ontoegankelijkheid van de omgeving en stigmatisering. Vragenlijstonderzoek in Nederland, vijf jaar na de revalidatieperiode, liet zien dat bijna de helft van de mensen met betaald werk voor hun dwarslaesie erin geslaagd was om weer aan het werk te gaan. Dit waren vooral de mensen met een hoger opleidingsniveau en minder lichamelijke beperkingen. Het onderzoek liet ook zien dat slechts 20% van deze personen erin slaagde om hun werk relatief snel en duurzaam te hervatten.

Het verbeteren van de maatschappelijke participatie van mensen met een dwarslaesie vereist een meervoudige, intensieve en langdurige aanpak, afhankelijk van bestaande gezondheids- en sociale systemen. Vanwege het belang van werk en deelname aan de maatschappij voor een goede kwaliteit van leven, zou toekomstig interventie-onderzoek zich op deze aspecten moeten richten, om zo uiteindelijk de kwaliteit van leven te verbeteren.

CV Astri FerdianaAstri Ferdiana (1979) studeerde Geneeskunde aan de Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesië. Momenteel is zij werkzaam als onderzoeker bij dezelfde universiteit en bij de Universitas Gadjah Mada, ook in Indonesië. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Gezondheidswetenschappen, Sociale Geneeskunde en het onderzoeksinstituut Science in Healthy Ageing and healthcaRE (SHARE) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Quality of life, work, and social participation among individuals with spinal cord injury.